Unger som ikke vil høre. Og foreldre som er lei av å kjefte.

Denne helgen har vi vært på hytta. Det er mange flotte fjell og svaberg å klatre på. Susanne klatrer og hopper, jeg prøver å være rolig, men sier at hun får holde seg i nærheten så hun kan høre når vi roper. Verre er det når hun lokker med seg lillebror på de små utfluktene sine. Han er 3 1/2 år og ikke fullt så stødig på beina.

Jeg kjefter. Jeg roper. Jeg henter fysisk ungene fra kanten av småstup. Og kjefter litt til.

Så leker de i hytteveggen. Vi har sandkasse. De lager kaker. Kakene må serveres til foreldrene. De bærer dem bort på terrassen og legger dem på bordet. Såklart. Akk! Sand overalt. Og jeg hører at jeg kjefter og forklarer og kjefter.

Så lekes det på soverommene. Dyner og puter kastes rundt på gulvene og det herjes vilt i øverste køye i køyesenga. En av ungene dunkes i veggen. Det hyles og grines. Og jeg kjefter og trøster og kjefter.

Vi går tur på stranda. Nye joggesko er selvsagt en tabbe. Ikke gå i vannet – du har nye blinkesko. Vi har med bøtter og spader. Ikke gå i vannet – du har nye blinkesko. Vi griller pølser og ungene hopper rundt oss helt hypre. Ikke gå i vannet – du har nye blinkesko. Det går som det må gå.

Minstemann detter i vannet. Og blir kliss klass gjennomvåt. Det er langt å gå tilbake til bilen. Han henger på pappas rygg og bæres tilbake 2 kilometer. Og vi kjefter og er oppgitt.

Fy farao som jeg hater å kjefte. Jeg vil ikke kjefte. Jeg vil være kosemammaen som gjør koselige ting med ungene. Som snakker om de fine blomstene vi ser, og peker på den fine fuglen i treet med det røde brystet. Men de har ikke ro til blomster og fugler. I dag har jeg vondt i hodet av all kjeftinga mi. Også er jeg lei meg.

One response to “Unger som ikke vil høre. Og foreldre som er lei av å kjefte.

  1. I know the feeling!! 🙂 Og tror vi kan trøste oss med at dette gjelder for mange av oss 🙂

Legg igjen en kommentar

