Å slippe ungen sin ut på nettet

I går tok ungen min sine første nølende skritt ut på det skumle internettet. Som en engstelig hønemor fulgte jeg, veiledet og viste. Hun fikk sin egen mailadresse og sin egen MSN-konto. SÅ lot jeg henne «snakke» med jevnaldrende barn av mine venner. Hun elsket det! Mine barn kommer til å vokse opp med et helt annet forhold til data enn jeg hadde. Det var jo knapt datamaskiner da jeg var liten. På pappas jobb hadde de en kjempemaskin som trengte et halvt hus. Den het «Emil». Da jeg selv begynte å jobbe ble jeg kjempeimponert over den fantastiske telex’en og og ikke minst telefax’en der man kunne sende skriftlige meldinger direkte til den andre siden av jordkloden og få svar med én gang. Telefax lever fortsatt, men telex’en er nok helt død.

Mine barn spiller playstation og dataspill, de har Gameboy og trykker med den største selvfølge på fjernkontrollene til TV og DVD-spiller. Og datteren min har altså debutert på internett med chatting. Jeg er glad PC’en står i stua. Og jeg er glad jeg kan nok om data til å hjelpe ungene mine og samtidig ha endel erfaring fra omgang med andre på nett. Da vet jeg i det minste litt om hva man skal passe seg for og hva som er greit.

4 responses to “Å slippe ungen sin ut på nettet

  1. Nå lo jeg godt av Emil som tok et helt rom. Jammen godt verden har kommet litt lenger.

  2. Hehe. Når jeg tenker på det føler jeg meg gammel. Pappa husker hullkortmaskinen. Han er enda eldre. Hadde ungene fått se den gamle Commodore’n hadde de dødd av latter.

    Hvordan fant du meg, forresten?

  3. Fnis. Commodoren var et kapittel for seg selv. Guri hvor moderne vi syntes den var.

    Jeg luktet deg selvsagt lang vei.

  4. Du kommenterte en blogg (Avils?), Fryd. Voila!

Legg igjen en kommentar

