Lukk øynene!

Jeg lukker øynene når jeg ser noe skummelt på TV. Skjer det noe ekkelt i en bok jeg leser hopper jeg over flere sider for å slippe å lese om grusomheter. Jeg ser aldri grøssere – har aldri gjort det heller. Allerede tidlig innså jeg nok at jeg med min innlevelsesevne og fantasi ikke ville ha godt av å se og lese slikt.

Nå har jeg utvidet repertoiret fra grøssere til også å gjelde urettferdighet, vold, sult og nød. Og særlig når det gjelder barn. Jeg kan ikke ta inn over meg at barn blir mishandlet og drept verden over daglig. Ikke i det hele tatt. Som mor må jeg ganske enkelt lukke øynene. Ellers tror jeg at jeg ville blitt skrullete.

Nå er det sikkert mange som mener at man burde tenke mer på barna i Afrika. Det hørte vi jo i hele barndommen. «Spis opp maten din – tenk på barna i Afrika». Men jeg VIL ikke tenke på barna i Afrika. Jeg sender litt penger til nødhjelp og lukker øynene hardt igjen. Vil ikke vite at barna har fluer rundt øynene, trommemager og pipestilkbein. Vil ikke vite at de kan bli hjernevasket til barnesoldater, eller at foreldrene deres er døde av AIDS.

Jeg knuger ungene mine hardt inntil meg og vet at min oppgave er å fokusere på dem, ta vare på dem og gi dem en god oppvekst. Og jeg beundrer de menneskene som tar den litt lenger – som engasjerer seg og som har vilje til å se og gjøre noe. Som ofrer alt de har for å hjelpe andre. Det må være tøft å stirre nød og urettferdigheten rett i øynene.

Feige jeg lukker øynene og trenger ikke å se hverken bilder eller TV for å se de vonde bildene. Men jeg er heldigvis veldig flink til å fortrenge. Det skal jeg søren meg ha!

Legg igjen en kommentar

