Kaldt!?

Jeg er ganske varm av meg, jeg. Hendene er vel noe av det varmeste. Jeg bruker så godt som aldri hansker eller votter, hvis jeg ikke skal direkte ta i snøen med hendene. Når jeg går tur hender det jeg må kjøle ned hendene mine med snø. Noen ganger mistenker jeg at jeg har såkalte «varme hender». Det har nemlig skjedd at de har slått til og begynt å gløde når jeg har tatt på andre. Men siden jeg ikke har lært meg hemmeligheten med hvordan man slår av og på hendene så er ikke dette noe jeg markedsfører eller bruker aktivt akkurat.

Rompa mi, derimot, den er kald den! Rompa mi er nesten alltid kald. Jeg husker at jeg som tenåring kom hjem fra skolen, stilte meg foran ovnen og varmet rompa mi inntil ovnen. Den er blitt større siden den gang, men varmefordelingen er like mangelfull. Sukk! Heldigvis har jeg en tapper mann som aksepterer at jeg varmer rompa mi mot hans varme mage og underliv før vi skal sove. Han har til tider stilt det helt naturlige spørsmålet «Hvordan går det an å leve med så kald rompe?» Han har også tålt at jeg varmer tærne mine mot leggene og lårene hans.

Det forunderlige er jo at jeg er den heite av oss to. Det er han som klager over at det er kaldt først, det er han som må bruke hansker til langt ut i april, det er han jeg må forhandle med for å få åpnet soveromsdøra ut når det er kaldt. Merkelig, det der.

Det hender jeg smiler litt når folk setter seg på hendene sine og sier at de fryser sånn på dem at de må varme dem litt. Hvis noen ser meg sitte på hendene mine er det fordi rompa er iskald og må varmes. Setevarmer i bil burde være standard uansett hvor bilen kommer fra. Min tyskimporterte Mercedes har ikke setevarmer. Bilen er tilnærmet perfekt, hvis man ser bort fra denne store mangelen.

Rart det der med hvor man fryser. Jeg har ei venninne som alltid er kald på nesa. Moren min er alltid kald på hendene. Noen er kalde på beina. Jeg fryser altså på rompa. Som en god nummer to kommer forsiden av lårene. Jeg er nok litt rar.

6 responses to “Kaldt!?

  1. Hvis du bruker setevarmer for mye, kan du få aperumpe, så vær glad til du.

    Jeg har kalde tær, hender og rumpe.

    (Plutselig var du også her. Jeg har ikke sett deg før!)

  2. Legg eit saueskinn på setet, det varmer heilt utruleg.
    Dei er billige på IKEA.

  3. Den frydefulle bryr seg ikke om rådene våre, Avil.

  4. Jeg bryr meg. Nå sitter jeg akkurat her og funderer på om jeg fortsatt har saueskinnet jeg brukte i vogna da guttungen var liten. Mulig det er litt gulp på det, men det har sikkert tørket nå.

  5. Ull er jo nærast sjølvrensande.

  6. Jeg må ha gitt det bort. Finner det i hvert fall ikke. Hmpf! Også jeg som virkelig så fram til en varm rompe.

Legg igjen en kommentar

