Kjønnsforskjeller og kulturforskjeller

Kvelden ble tilbragt i et indisk hjem hos en klassevenninne av Susanne. Ungene danset indisk disco med discokule og skikkelig indisk musikk. Etterhvert skiftet småjentene til indiske antrekk og trippet rundt med elegante bevegelser, mens småguttene rev av seg klærne og danset rundt i bare ullstilongs og var veldig macho. Rart det med kjønn. Det blir veldig tydelig å se forskjellen i en slik setting.

Vi fikk også se litt indisk TV og jeg kommenterte de vakre kjolene kvinnene gikk med. Da fikk jeg være med mamma’n i huset og se på kjolesamlingen hennes. Et helt skap fullt av vakre indiske silkekjoler med broderier og glitter. Ærlig talt! Jeg ble misunnelig som fy. Tenk å kunne kle seg opp i slike fantastiske kjoler og ha anledninger til å bruke dem hyppig. Ja, for jeg spurte faktisk om hun noensinne fikk brukt dem. Joda, hun brukte dem både når hun var i tempelet, og når de gikk på eller fikk besøk til indiske venner etc.

Vi norske jenter har ikke mange arenaer å kle oss opp på. Det er jo selvsagt nyttårsfesten eller julebordet på jobben. Så er man i noen bryllup, barnedåper og store jubileum. Utover det? Aldri. Og når jeg mener kle seg opp så er det sjelden snakk om fargerike silkekjoler med broderier uansett. Nei, vi drar på oss den sorte kjolen som passer til alt, den er enkel og kan pyntes med et skjerf, sjal og et smykke. Jeg ønsker meg fargerik silkekjole med broderier og stor vidde i skjørtet. Sånn kjole som ser vidunderlig ut å ha på seg. Sukk!

Det ble forresten en veldig koselig kveld. Forventningene var ikke spesielt høye, muligens derfor det ble så vellykket og koselig. Foreldrene var så åpne og sympatiske, og barna matchet våret på alle måter. Jeg er glad vi dro, selv om jeg egentlig mest hadde lyst til å sitte hjemme og drikke rødvin.

2 responses to “Kjønnsforskjeller og kulturforskjeller

  1. Norge er ikkje noko bra land for oss pyntesjuke. Ikkje berre kulturen, det er jo noko med klimaet då.

  2. Å nå, det er bare å slå et slag for hverdagsglamen! Heia til glamour til hverdags 😉

    Første gang innom her, kanskje ikke siste?!

Legg igjen en kommentar

