I morgen er det lønningsdag

Payday! Det går akkurat rundt denne måneden også. Jeg har 30 kroner i lomma som holder til en deilig lunsj på jobben i morgen. På veien hjem kjører jeg innom butikken og rusker med meg 3-4 bæreposer med sårt tiltrengte husholdningsartikler.

Det er dyrt å være blakk. Jeg har ikke giddet å gå i butikken på mange dager fordi kontoen er så støvete. Resultatet er at katten har fått servert nydelig renskåret torskefilet (som tilfeldigvis fantes i fryseren) til middag flere dager på rad fordi kattematen var tom. Brød har jeg droppet innom bensinstasjonen og handlet med statoilkortet.

Men hvem klager? Fryseren er full, kjøleskapet trengte en opprydning, og den månedelige innsamlingen av panteflasker i kjelleren gjør at det ikke hoper seg opp for lenge av gangen. Det er vel nesten litt sunt å være småblakk. Det går sport i å klare seg uten å handle noen dager.

Den verste måneden er november når Susanne har bursdag rett før lønning. Da blir det som regel veldig spennende meny i familieselskapet. Jeg rydder i fryseren og finner glemte godbiter og overgår meg selv som kreativ kokk. Og ekstra god vin som er lagt til siden blir børstet støv av og satt på bordet.

O lykke! Så fylles kontoen opp. Noen få dager er man salig i troen på at man er rik. Før pengene begynner å rase ut i høyt tempo til regninger og oppfyllingshandel. Sukk! I dag fikk vi dessuten den glade overraskelsen at aksjeutbytte på 4 000 kroner snart vil bli utbetalt. Det er gratis penger, det! For aksjene har vi glemt at vi har – de står der bare som en ekstra sikkerhet. Slik at man kan si at man er aksjeeier.

Og slik skriver man når man bor i et av verdens rikeste land og ens største økonomiske problem er at man ikke har råd til å kjøpe seg akkurat det man har lyst på akkurat når man har lyst på det. Man burde skammet seg. Jeg tror jeg skal kjøpe en geit til Afrika så snart jeg får lønning (http://www.gaversomforandrerverden.no) som et lite avlat.

9 responses to “I morgen er det lønningsdag

  1. Lønn er ordentlig fint og det har jeg fått i dag! Lånekasseinnskudd kom også. Dobbellykke. Til helga skal jeg kjøpe ny bukse og nye sko.

  2. Jeg håper lånekassen har vært snill mot meg også i dag. Sukk.

  3. NEI, NEI! IKKJE GEIT!
    Geitene i Afrika står for ørkensperiing og dei et alt som veks og ingen palnter får feste rot nokon stad der geitene er!

  4. Det skulle vere «planter», men eg var så opprørd.

  5. Jeg noterer: Ikke geit! For all del. Hva skal jeg kjøpe da? Ei hellig ku til India?

  6. Nå nærmer det seg både den årlige bonusen, vanlig lønn og utbetaling av arv. Det kan neppe være bra for meg.

  7. Velkjent 😉 Lønna som gikk inn for noen dager siden for min del er stort sett ute igjen… Ja ja

  8. Jeg har brukt opp det meste av lønna, bare det som går til regninger står igjen. Jeg får ikke ny før 12. mars.

  9. Jeg veksler mellom å hate at pengene forsvinner så fort til regninger igjen og å nyte det at bekymringer «poffes» bort en etter en. Å betale er en nytelse. Å ikke kunne bruke pengene mer enn en gang er en skuffelse. Jeg tror det er sånn det kan sies.

Legg igjen en kommentar

