Bittelitt syk

Det var det jeg var da jeg våknet i dag morges. Litt syk. Ikke masse syk som feber, oppkast og diaré. Neida, bare sliten, vondt i hodet og tom for krefter. Så jeg tok en diskusjon med meg selv og mine egne prinsipper. Man skulker jo ikke jobben, må vite. Så enten må jeg være syk, eller så går jeg på jobb. Punktum! Siden jeg har slike sterke synspunkter på skulk definerte jeg meg heller som syk. Snudde meg mot mannen og sa at han fikk levere ungene for jeg ville sove. Sendte tekstmelding til sjefen og ga beskjed om at jeg holdt sengen fordi jeg ikke var bra. Det var sannheten. Jeg holdt jo sengen. Ingenting klarte å forstyrre meg. Ungene kom i sengen og koste og snakket, mannen susset farvel, telefonen ringte flere ganger og tekstmeldinger pep inn. Jeg våknet, svarte og sovnet igjen – gang på gang. Først da jeg endelig kom til mine fulle sanser rundt 10.30 hørte jeg gravemaskinen som buldret utenfor.

Det er vidunderlig å våkne og vite at det ikke er noen MÅ-oppgaver som venter. Å kunne bruke tid på å strekke seg godt, stå opp og dusje og bruke god tid på badet fordi ingen forventer frokost og ingen jobb venter. Jeg kjente allerede at kjeven var mindre innbitt og at skuldrene satt lavere enn gårsdagen.

Så kommer man ned på kjøkkenet og oppdager at i dagslys ser det som virket som litt rot i går som et rent helvete i dag. Men jeg har tid i massevis til å rydde og ordne og lese litt i gamle aviser før jeg kaster dem i søpla. Ingenting kan forstyrre meg. Jeg er rolig tvers gjennom. Og siden jeg er syk skal jeg jo ta det med ro. Jeg rydder i mitt tempo.

Kanskje det er slike dager man bør ta innimellom for å unngå å bli ordentlig syk? Jeg vet ikke – jeg følte bare at det var helt riktig av meg å være syk i dag.

5 responses to “Bittelitt syk

  1. Jeg har vært der i to dager nå. Det begynte på onsdag, men da klamret jeg meg fast til kontorpulten og lekte helt. I går og i dag har jeg vært hjemme med god samvittighet. Jeg er ikke kjempesyk, men jeg har lett feber, det svartner når jeg reiser meg og det gjør vondt i ører, hals og bihuler. Ikke kjempevondt, men vondt nok. Og dessuten leste jeg en artikkel i Dagbladet nå om at det var lurt å holde seg hjemme nå om man ikke var helt i form. Så det, så.

  2. Nemlig! Jeg tror egentlig arbeidsgiveren er tjent med arbeidstakere som tar vare på seg selv.

  3. Jeg har også «skulket» de siste to dagene. Nå går jo min skulking kun utover meg selv, så sånn sett er det jo greit. God bedring til dere begge.

  4. Arbeidstakere som tar vare på seg selv er bra og noe arbeidsgivere flest burde verdsette.

    Arbeidstakere som tappert kreker seg på jobb, gjerne med feber, host og nys, og smitter kollegaer i samme slengen, er mindre bra. Men forståelig noen ganger med tanke på hvordan enkelte arbeidsgivere takler sykefravær.

  5. Det var fint å ha en bittelitt syk søster å lunsje langt og godt med. 🙂

Legg igjen en kommentar

