Den «private» bloggen – vær velkommen

Jeg tenker på min blogg som litt privat. Ikke som god gammel dagbok i nattbordet med liten hengelås. (Den ble jo støtt brutt opp av nysgjerrig lillebror og lest av han og hans kamerater uansett).

Selvsagt legger jeg merke til at andre enn meg er innom her. Jeg ser jo at det legges igjen hilsener og kommentarer. Det syns jeg er hyggelig. Men jeg blogger ikke for å skaffe meg en tilhengerskare av lesere. Det er ikke i denne bloggen man kommer til å finne de interessante samfunnsdebattene eller de engasjerte meningene. Nei, det ligger vel litt i navnet egentlig. Frydefulle betraktninger. Jeg legger meg litt bakpå og titter meg rundt og skriver litt om det jeg ser og det som skjer rundt meg og min lille navle.

At noen gidder å bruke sin dyrebare tid til å lese om meg og mitt føler jeg meg beæret over. Men jeg planlegger ikke å provosere eller skape diskusjon med det jeg skriver. Det blir mest pludder og pjatt. Her finner man ingen kinky bilder eller avslørende betroelser hvisket i mørket. Det jeg skriver skal tåle å bli lest av alle om nødvendig. Samtidig føler jeg at jeg legger igjen såpass mye av meg selv at jeg ville finne det sårende å bli hengt ut i nettverden på grunn av det jeg skriver her. Dette er mitt sted, her er folk mine gjester og oppfører seg forhåpentligvis hyggelig mot vertinnen. Jeg lover å behandle gjestene mine pent.

På forum skriver jeg gjerne mer provoserende. Der kan jeg gjerne dra igang en debatt, svare krasst og være samfunnsengasjert. Fordi jeg er på forum med et anonymt nick. Her i bloggen føler jeg at jeg er mer «naken» og sårbar. Selv om jeg også her har et nick.

Nei, jeg har valgt å holde bloggen min åpen. Det skal den fortsette å være. Men jeg er ingen erfaren blogger og må finne min måte å blogge på. Jeg tror egentlig jeg er der jeg skal være. Med mine frydefulle betraktninger.

I dag er det forresten en frydefull dag. Det har regnet hele dagen, jeg har sovet lenge, jeg har truffet venninner, det er varmt inne og vi har nok rødvin. O lykke.

5 responses to “Den «private» bloggen – vær velkommen

  1. Jeg har veldig sansen for bloggen din og er glad for at den ikke endrer form til en dagbok i en nattbordskuff.

    Midt blant alle de samfunnsengasjerte «kronikkene» her og der, så må jeg innrømme at jeg har blitt veldig glad i hverdagsbloggene med dagbokpreg. Jeg liker å lese og se hvordan andre har det og kjenne meg igjen i det de skriver. Kanskje inspireres av dem også. Kanskje fordi de jo lettere blir mer originale når forfatteren av dem byr på seg selv?

  2. Jeg har vært gjest hos deg så lenge, Lin at det skulle bare mangle at du ikke skulle få være gjest hos meg også. Kom så ofte du vil. Jeg er forresten veldig enig med deg. Mine favorittblogger er de personlige.

  3. Jeg er nok også mest glad i bloggene som omhandler hverdagen til den enkelte.

  4. Jeg tror mange har de samme tankene når de begynner å blogge. Jeg også. Men man tar noen valg på hva man legger ut, og de valgene får sånne som oss til å stoppe innom og så blir bloggen den litt private, men synlige hverdagen som også andre synes det er hyggelig å stikke innom av og til. Tror du ikke det er litt sånn?

  5. Nemlig! Jeg har egentlig alltid likt å skrive og det har aldri blitt noe av dagbokprosjektene mine. For tungvint å dra fram bok og skrive på papir. Det finnes ingen editmuligheter annet enn viskelær og jeg foretrekker jo kulepenn. Mye kjekkere på PC. Så kan man endre layout når man blir lei og viske vekk alt som virker teit ved annen gangs gjennomlesing.

    Jeg liker best å lese om andres hverdag og trivialiteter. Det får meg til å føle meg så velsignet normal.

Legg igjen en kommentar

