Den store bolledagen

For noen dager siden plukket jeg med meg et par poser med «bollemel» på butikken. Det var på tilbud må vite. Kjekt å ha, tenkte jeg. Lørdag ettermiddag fikk jeg tilfeldigvis øye på en reklame for fiks ferdig bakeri-bakte og fylte fastelavensboller. Fastelaven, ja! Jeg rakk å ringe mannen og be ham kjøpe gjær og kremfløte før butikkene stengte. For fiks ferdig bakeri-bakte og fylte fastelavensboller høres faktisk ikke godt ut i det hele tatt!

I dag bakte jeg boller med ungene. Ungene fikk et kurs i baking med gjær, om gjærens egenskaper og hvilke temperaturer gjæren trives i. En flat liten bolledeig vokste fascinerende nok til et stort og høyt bolledeigtårn. Og de lærte at om man spiser gjærdeig så fortsetter den å utvikle seg i magen og man får trommemage og raper gjær. Vi utforsket bollebakekunsten. Blir det finest boller hvis man runder hånden og ruller bolledeigen mot kjøkkenbenken, om man ruller den i hånden, eller om man bruker «bollekopper» til å rulle dem med? Personnlig foretrekker jeg første alternativ.

Vi pisket krem og hentet opp det o-så-hellige-selvlagde-jordbærsyltetøyet fra fryseren. Så kom besteforeldrene på bollebesøk og alle spiste minst to store, ovnsvarme boller hver med krem og syltetøy. Slike dager føler jeg meg litt flink. For å bake fastelavensboller er en ting som man kan risikere at ungene husker til de blir voksne.

Men de kommer aldri til å vite at mor hadde glemt hele fastelaven, og at det bare var ren flaks at jeg hadde kjøpt bollemel og at butikkene fortsatt var åpne da jeg oppdaget at vi trengte kremfløte og gjær. De oppdaget heller ikke at jeg bråtinte jordbærsyltetøy i varmt vann rett før besteforeldrene dukket opp.

Jeg er ekspert på å få ting til å se velplanlagt ut, når det egentlig bare er flaks og erfaring som får det til å se slik ut. Lurer på om jeg noensinne kommer til å bli den velstrukturerte supermammaen jeg innbilte meg at jeg kom til å bli en vakker dag.

4 responses to “Den store bolledagen

  1. hi hi – og uten unger fant jeg ut at det var fastelaven sånn ganske sent utpå ettermiddagen igår. Hurra for flaks og god timing 😉

  2. Eneste fastelavensbollen som ble spist her i huset, var med hamburger og ost i.

  3. Denne overskriften må jeg knegge litt av.

  4. Haha.
    Nå måtte jeg også humre litt.

Legg igjen en kommentar

