Strikking liksom

På min vandring i bloggerverdenen snubler jeg over den ene håndarbeidsbloggen etter den andre. Siden disse bare gir meg dårlig selvbilde hopper jeg fort ut av dem og vandrer videre.

I dag har jeg vært håndarbeiderske. Jeg strikket en sokk i november. Så strikket jeg partnersokken i desember. Det var hardt arbeide, men jeg var veldig stolt over å ha knekket sokkekoden (med oppskrift såklart).

I januar igangsatte jeg arbeidet med det neste sokkeparet og resultatet var en sokk. Nå går februar mot slutten og den ene sokken har ligget der og ventet og ventet på en partner. Jeg ville nok brutt sokkeskjemaet på 1 sokk i måneden om ikke min sønn hadde snublet over den enslige sokken, oppdaget at den passet perfekt og forlangt at jeg måtte strikke en til som passet.

Det hadde enda gått an å strikke om det ikke var for at jeg stadig gjorde feil. Jeg bruker mer tid på å plukke opp mistede masker og strikke bakover til feilstedet enn jeg bruker på konstruktiv strikking. Skal ikke liksom øvelse gjøre mester? Hvordan kan det ha seg at enkelte strikker et par sokker på en kveld, mens jeg kan sitte en hel kveld og kun ha ferdig vrangborden? Gjør de ikke feil? Må de ikke tenke seg om og klundre og knote i det hele tatt? Mister de ikke pinnene ut av maskene slik at de må bruke masse tid på å plukke opp de tapte maskene?

Jeg har alltid ønsket meg en bestemor til ungene som strikket sokker og andre nyttige plagg til dem. Det har jeg ikke, så jeg forsøker tappert å strikke selv. Og innser at jeg aldri, aldri, aldri kommer til å bli en strikkende bestemor.

Advertisements

17 responses to “Strikking liksom

  1. Nå må jeg nesten dulte deg over ende.
    Jeg er periodestrikker og gruelig stolt over de tingene jeg faktisk har fullført. Men noen racerstrikker tror jeg ikke at jeg blir.

  2. Jeg ramlet inn her, og tenkte jøje, hvordan havnet jeg i min blogg, når jeg gikk inn i fryd sin?
    Vi har samme layout, gitt. Haha.

    Jeg prøver også desperat å strikke.
    Akkurat nå ser listen min slik ut:
    – Nøstebarn teppe – overtatt av svigermor, jeg mistet motet.
    – Vognposeting – Går ganske bra. Må ha hjelp til å få lagt opp til ermene. Ikke spør.
    – Teppe i tykk, tykk ullgarn. Går bra, men blir aaaaldri ferdig.
    – Tynn babytrøye i ull. Kommer til å bli rekket opp, og garnet brukt til noe heeelt annet.

    Det eneste jeg er god på, er bleiebukser.
    Jeg strikker de på en kveld.

    Hvor mange bleiebukser trenger egentlig en unge?

  3. Man kan være helt okay selv om man ikke fikser strikking. La oss gjenta dette for oss selv som et mantra.

  4. Poly: Eg hadde nøstebarn-bleiebukser og trøyker, og trong berre to av kvar, siden ungen hadde genial bleiekropp og aldri skeit utanfor noko. Du skyller dei i vasken i Olivenvask og heng til tørk, og vips er dei klare igjen på eit snes timar eller mindre.

  5. Eg skulle skrive noko uhusmorderlig, ja.
    Fryd: Ein kan kjøpe slike sokkar hos Frelsesarmeen. Det sit tusenvis av gamle damer og strikkar til inntekt for dei fattige i Afrika og så er det ingen som vil ha sokkane deira. Eg vil ha dei, og kjøper på Frelsen.

  6. Avil! Du burde skamme deg som skriver slike husmoderlige innlegg i min blogg. Jeg er glad du kom til deg selv og ryddet opp i fadesen.

    Mine selvstrikkede sokker er selvsagt tusen ganger mer verdt enn sokker strikket av gamle damer for Frelsesarmeen.

  7. To ja.
    Nuvel.
    Denne ungen er godt skodd på bakdels-fronten.

  8. Du får håpe du får ein sånn unge som skit klistrete remuladebæsj langt oppover ryggen kvar dag, Poly.

  9. Jeg skal kjøpe garn til Mariusgenser til meg selv i dag. *lykkelig*

  10. Avil, jeg tror jeg håper på å ikke få brukt buksene. :knegg:
    Og på en mystisk måte har det blitt fire forksjellige størrelser, ettersom jeg er elendig til å følge oppskrifter, og istedet følger mitt eget hode.

    laura: mariusgenser er så fint!

  11. Hva er egentlig galt med vanlige bleier?

  12. Ingen verdens ting.
    Annet enn at jeg vil bruke tøy. :knegg:
    Kommer heeelt sikkert til å bruke vanlig bleier også.

  13. Du kommer til å bruke kjøpte brillebukser under, ikkje sant?

  14. Selvsagt.
    Jeg ser for meg at uten brillebukser, blir det iallefall kaos.
    Takk og lov for at jeg har øvd meg på tøybleier til tanteungen.

    Jeg har faktisk kule brillebukser fra tidlig åtti-tall. :knegg: Sånn røde med hvite striper. Hehe. Men noen nye også.

  15. Mimre. Jeg husker godt jeg tenkte at jeg skulle bruke tøybleier. Det var før jeg fikk første ungen og skjønte hvilket pes det var. Ære være de som gidder å gjøre alvor av det. Jeg gadd ikke.

  16. Makan! Bleiedebatt i min blogg! :dån:

  17. Hei, en trøst til dere alle strikkere. Til og med oss raserstrikkere har nedturer. Jeg strikker som en gal i perioder(husarbeidet får bare vente), men så går fjæra ut og strikketøyet blir liggende i minst et halvt år….da må jeg skynde meg å gjøre ferdig genseren før den blir for liten…