Forbannet være Cartoon Network!

Det måtte skje til slutt. Ungene fant Cartoon Network. I flere år har de klaget over at vi ikke har Cartoon Network på vår TV mens alle naboene har det. Vi har bare avfeid det med at vi ikke vil betale for sånt. Ren jug såklart. Den ligger i kabelpakken og kan ikke velges vekk.  

Jeg har ikke klart å slette den fra TV’n, men jeg har gjemt den på en høy kanal og håpet de ikke skulle finne den. Nå har det imidlertid skjedd likevel. Og siden har vi ytterligere en ting vi må innskrenke på i tillegg til Gameboy, dataspill og Playstation. Det har vært så greit her i huset med sunn norsk NRK1 barne-TV samt litt TV2 på lørdag- og søndagsmorgener.

Jeg sier ikke at alt på Cartoon Network er søppel. Neida, det finnes mye morsomt der. Jeg ville sikkert elsket det selv om jeg fortsatt var barn. Nå ser jeg med litt mer kritiske øyne og ser at det er altfor mye ondskap og altfor lite humor. Hva skjedde egentlig med humoren i tegnefilmene? Power Puff jentene er i hvert fall ikke morsomme.

 

Kanskje jeg bare er blitt gammel og mindre frydefull enn før. Men hvorfor må det være så mye monstre og ond latter involvert? Og hvorfor må det alltid bli bråk når man forsøker å fjerne et barn fra kopekassa? Æsj! Alt var mye bedre i de gode gamle dagene da Vibeke Sæther og Geir Børresen regjerte på Barne-TV. Da var det pedagogisk barne-TV for alle penga. Jeg syns faktisk å huske det var ganske morsomt også. For ikke å snakke om at det var forutsigbart. Først var «Her er et hus, her er en dør, vinduer *plupp, plupp, plupp, plupp*. Så banker vi på *bank, bank, bank, bank*. Hva kommer nå? *vri, vri* Lekestue!

Vi tittet på dagens tall og valgte hvilket vindu vi skulle se gjennom. Det runde, det firkantede eller det buende (eller båga som det noenganger het når de fikk et innfall av nynorsk).

  

Den gang varte Barne-TV bare en halv time og var velsignet fri for bråkete reklame som gjør hver tur i lekebutikken til et evig mas.

Jeg tror ikke engang ungene i dag ville forstått Pompel og Pilt, eller Pernille og Mister Nelson. Hmpf. Ja, for å være helt ærlig så skjønte jeg ikke det så godt selv heller. Men det gjorde et uutslettelig inntrykk. Sannsynligvis langt større inntrykk enn Cartoon Network gjør med sine monstre i dag.

 

Fra og med i dag innføres det forbud mot Cartoon Network på hverdager i det frydske hjem. Så får jeg heller være kjip mamma. Heller det enn å ergre seg grønn over zombieunger man ikke får kontakt med foran TV.

Alt var myyyye bedre under kriiiigen! *gauler*

11 responses to “Forbannet være Cartoon Network!

  1. Pernille og Hr. Nelson var jo skuuuuuumelt. Jeg er for ung til å huske Pompel og Pilt, men jeg er gift med ei som slettes ikke snakker positivt om dem.

    Meg og barnetv skal jeg blogge litt om nå. Hehe.

  2. Mine ungar er heilt forbi vanleg tv. Det skal vere «on demand», og treåringen grin bittert når søstera insisterar på å sjå vanleg barnetv. han begrip ikkje at han må finne seg i det tvkanalen velger å sende.

  3. Det minner meg litt om en gangen jeg lykkelig skulle introdusere minstebror for Skomakergata. Han var 6, og jeg var 13, eller noe.
    Etter ti minutter sukket han høyt, og ga beskjed om at den gamle teite kaillen, gitt ikke han å se på.
    Hrmf.
    Skomakergata var fint da jeg var seks år.
    Men noe har skjedd.
    Og tøflus var jo ikke skummel engang.

  4. Eg såg Skomakergata for to år sidan. Fytti, Onkel P var berre ekkel.

  5. Min erfaring med Pumpel og Pilt er at unger i dag digger det rått, mye mer enn vi gjorde. Det har kanskje noe med settingen å gjøre, og forventningene fra oss voksne som også ser?

    Ellers har vi ikke TV. Dvs, akkurat nå står det en liten TV på gulvet et eller annet sted i leiligheten, og det ene barnet ser av og til BarneTV.

    Og det har vært utrolig godt å ikke ha TV rundt oss i disse årene.

    Cartoon network og dets like er fandens verk. De dårlige filmene har nok alltid vært der, Fryd, men det har vært så mye mindre av dem, og NRK sørget for å holde en brukbar standard. Så spørsmålet er nok ikke når det ble så dårlig, men når det er dårlig. Og det er dårlig når ting er skapt bare for å fylle lufta og å tjene penger.

    Og slikt utsetter man ikke barn for. Mer enn i svært små doser.

  6. Jeg var også litt for ung for pompel og pilt, men tror jeg må oppdatere meg i voksen alder. Man må kjenne sin pompel og pilt. Eller noe sånt.

  7. Jeg er yngre enn deg, turkis og husker Pompel og Pilt. Barna i Ullenbusch (usikker på stavemåten her, gitt) var så innmari fint. Dessuten likte jeg den dukkehus-serien som gikk på dagtid. Noen som aner hva det het? Fortellerdama hadde så innmari nydelig stemme.

  8. Favoritten på svensk TV var forresten «Fem Myror är fler enn Fyra Elefanter». Den var kjempekul. Noen som husker den?

  9. CN er helt grusomt, men vi har en cartoonoman her i huset. Tegnefilm kaller hun den kanalen og den surrer og går og hun ser samme episode bli sendt ørti ganger. Jeg bryter sammen om Sune kommer med samme episode hvor de camper i en gymsal, den har CN vist så mange ganger at det må være ment som tortur. For ikke å snakke om den høylytte reklamen som utløser: «det ønsker jeg meg» utrop. Jeg vurderer sterkt å abbonere på Disney, de skal visst være reklamefri.

    Det var mitt hjertesukk, og du har all min medfølelse!

  10. Tilbaketråkk: Reklamens makt « Frydefulle betraktninger

  11. Så godt å se at de er flere som har problemer med CN, har en stesønn som vil se det hele tiden, og jeg vil ikke at min datter på fem skal se på den kanalen -heller ikke mitt kommende barn. Jeg føler at dette er et vanskelig tema å gå inn på, for jeg er ikke alene om å sette reglene her hjemme. Min mann synes nrk 3 er for barnslig for en 8 åring. Det eneste kravet jeg har hatt er at lyden skal dempes!! Jeg hater «REKLAAAAME»

Legg igjen en kommentar

