Er det så nøye da? Jeg gir beng!

  1. Om overskrifter 
    Normalt skriver jeg først og lager overskrift etterpå. I dag kom overskriften til meg og jeg skrev den ned og regnet med at teksten ville komme av seg selv. Trur eg.  
  2. Om blogging
    Som nykommer i bloggerverdenen tusler jeg rundt og leser. Som regel rygger jeg forsiktig ut av «kjendisblogger» uten å legge igjen spor. Å bli kjendisblogger må være det verste som kan skje med en blogg. Jeg mener, min blogg er bare min. Her skriver jeg både dårlig og bra alt etter dagsform. Men om man er en profilert kjendisblogger må man jo faktisk fungere som en slags journalist – og levere en god story til deadline hver forbannede dag. Hjølpes. Nei, da holder jeg meg til pludder. Det fikser jeg.
  3. Om vinsnåbberi
    Omgitt av rot sitter jeg her og koser meg og leser blogger på nett. Jeg nipper min hvitvin (Moselblümchen) med stor nytelse. I dag har vi hatt reker til kvelds. Fytti – jeg tror jeg kan spise reker hver bidige kveld egentlig. Men det dreier seg altså om vin. Det er ikke stuereint å drikke billig hvitvin midt på vinteren. Og i hvert fall ikke tysk halvtørr hvitvin. Jeg gir egentlig beng! Jeg liker den.
  4. Om politikk, religion og krig og sånn
    Jeg beundrer noen som med den mest selvføgelige mine kan ta et glassklart standpunkt og si: sånn er det! Tenk å kunne stå og ha det overblikket over store kompliserte ting som politikk, religion og krig og kunne si med tyngde og sikkerhet at SÅNN ER DET! Personlig stiller jeg meg i skyggen og sier et litt forsiktig et tja.Jeg er litt enig med SV. Og Arbeiderpartiet. Noen ganger er jeg enig med FrP også, men det sier jeg ikke høyt, fordi jeg har ikke lyst til å være enig med dem.

    Religion er jo en trossak. Hallo! Det heter tro! Det må da for svarte være mulig å akseptere at folk tror forskjellige ting! Jeg har min tro. Den er min. Jeg gir egentlig beng i hva dere andre tror på.

    Krig er jeg imot. Jeg antar de fleste andre også er det. Likevel pågår det konstant kriger rundt om i verden. De beste krigene er de som foregår uten at jeg hører om dem. Jeg antar de fleste andre også føler det slik. Tenk så godt de hadde det i gamle dager uten fjernsyn som bragte krigen rett inn i stua.

  5. Om kjendiseri og sladderblader
    Med hånden på hjertet: Jeg har kun kjøpt 5 sladderblader i mitt liv. Alle innkjøpene har en god historie og forklaring. Nå skal jeg ikke gjøre meg selv til en helt. Jeg oppsøker selvsagt sladderbladene i deres rette element; venteværelset og frisøren. Jeg leter gjennom både Jakt og Fiske, National Geographic og Hjemmet for å få tak i et Se & Hør. For å oppdage at jeg er helt ute – at jeg knapt har hørt om en tredjedel av de såkalte kjendisene. Man bør visst lese sladderblader regelmessig for å holde seg oppdatert om hvem som er kjendiser og hvem som ikke er det. Også jeg som trodde man måtte gjøre seg fortjent til å være kjendis.
  6. Om design og mote
    Jeg leste et intervju med Pia Haraldsen i lokalavisen. Hun var sjokkert over at Otto Jespersen ikke visste forskjell på Prada og Gucci. Mulig hun fleipet, men det kom ikke fram i intervjuet at det var en fleip. Jeg er glad hun ikke kjenner meg. Jeg vet heller ikke forskjell, men jeg har hørt begge navnene. De angår bare ikke meg. De angår Pia Haraldsen, Märtha og Mette-Marit. Dog kan jeg se forskjell på Hennes & Mauritz og Kappahl – hvis jeg får titte på lappen bak i nakken.
  7. Om mat
    I dag i butikken slo det meg; så mye uprøvd mat. Hva bruker man alle disse spennende ingrediensene til? Tenk på all den spennende og gode maten man kunne laget dersom man visste mer om matlaging. Isteden går man der og kjøper halvgod mat. Mat som Grandiosa og kneipbrød og salami. Er man sulten er jo Grandiosa nydelig. Særlig hvis man hiver på litt ekstra pepperoni og ost. Maten er klar på 15 minutter. Men tenk om man hadde en genuin kokkeinteresse, om man ubesværet som en TV-kokk rørte sammen enkel mat på 1-2-3 og det smakte eksepsjonelt. Akk, man kan ikke være perfekt på alle punkter. Og reker er jo knallgodt uten noen som helst tillaging i det hele tatt.
  8. Om kunst
    Kunstens formål sies å være å lage reaksjoner hos publikum. Frognerparken er et eksempel på likbar kunst. Den er koselig å gå i, samtidig som man får se kunst som får en til å tenke. Det er fint å tenke på at kunstneren har gjort seg flid med å lage noe som folk setter pris på og som man kan kjenne seg igjen i. Kunst som er laget for å skape avsky og uhygge liker jeg ikke. Kall meg gjerne enkel, men jeg liker gode følelser like mye som jeg misliker vonde følelser.
  9. Pokker heller! Hvem er det som har sagt at man må lage lister med 10 punkter!

Dagens Fryd: Helg er best!

6 responses to “Er det så nøye da? Jeg gir beng!

  1. Eg trur at danning i praksis betyr at ein får vite om betre kvalitet av alt. Betre brød, betre vin, betre blogg. Eg ser ikkje problemet med å ville ha det som er bra.

  2. Det var ein sånn «dette fekk du meg til å tenke på»-kommentar, ikkje meiningar eg trur du har eller ikkje har eller argument mot desse

  3. Er du en slik SÅNN ER DET person, Avil?

  4. Eg vei ikkje heilt. Eg trur du kjenner meg veldig godt etterkvart. Er eg det?

  5. Du virker i hvert fall slik. Jeg syns du virker veldig trygg og sikker.

    Jeg tror faktisk jeg selv også kan virke slik på andre. Selv om jeg innvendig ikke opplever meg selv slik.

  6. Eg er trygg og sikker. Det er sant. Men ein «SÅNN ER DET»-person høyrest velig bastant ut.

Legg igjen en kommentar

