Å gjøre seg selv synlig….

Jeg har vært på kvinnebloggen og lest om synliggjøring. At tidligere generasjoners kvinner som jobbet i hjemmet synliggjorde arbeidet sitt ved å ta arbeidet ut (banking av tepper, tørking av klesvask, ermforklær og skaut etc.) Dagens kvinner liker ikke å henge ut klesvasken til offentlig beskuelse – vi bruker tørketrommel. Ei heller banker vi tepper – vi støvsuger. Ikke minst er dagens kvinne en lønnsslave i likhet med mennene og har husarbeid som ulønnet ekstrajobb. Vi orker ikke å legge noen stor innsats i å synliggjøre det.

Det finnes likevel muligheter for å gjøre seg mer synlig om man ønsker å vise at man er en aktiv og dyktig kvinne. Selv er jeg f.eks. lat av natur. Som latstokk er det viktig for meg at kolleger og familie ikke avslører meg som lat da dette ikke er en positiv egenskap. Jeg har derfor utviklet en del triks som gjør at folk ikke oppfatter meg som lat.

På jobben
Kommer man tidlig om morgenen sender man raskt ut en mail til flere – helst med kopi til sjefen. Flere vil da bli oppmerksom på at du er en morgenfugl som står på. Vet man at man vil være tidlig ute neste morgen sparer man den mailen man kunne sendt om ettermiddagen og sender den heller grytidlig neste morgen.
Sitter man derimot seint på ettermiddagen sparer man den mailen man hadde klar tidligere på ettermiddagen og sender den rett før man forlater kontoret. Mottakeren vil forhåpentligvis oppdage at du sendte den seint og forstå at du er en som står på til seint på kveld.

I en møtesituasjon påtar man seg gjerne å skrive møtereferat. De andre deltakerne vil bli takknemlige og oppfatte deg som aktiv og effektiv. Bonus er at møtereferenten som regel blir «vinneren» av møtet. Det er referentens fremstilling som blir husket og den fremstillingen vinkler man selvsagt akkurat slik man selv ønsker. Referatet sendes til mange – jo flere jo bedre.

Det man bør unngå er å fly rundt og fortelle alle hvor flink man er og hvor mye man har å gjøre. Slikt blir fort avslørt som skryt og løgn.

Hjemme
Jeg lager lister. Arbeidslister og pakkelister. Arbeidslistene er helt geniale. Jeg skriver ned alt husarbeide jeg gjør. Det som er planlagt strykes ut etterhvert som det er gjort. Imidlertid må man ikke glemme det man bare gjør uten å planlegge. Jeg snakker her om å f.eks. pante flasker eller gå ut med søpla. Nei, alt må skrives opp og strykes ut. Arbeidslistene bør ligge tilfeldig fremme på benken til enhver tid slik at samboer/ektefelle og eventuelt andre besøkende oppdager hvor mye man egentlig gjør. Aller best er det når ektefellen begynner å delta på lista ved å plukke arbeidsoppgaver og stryke ut.
Å rydde ut av oppvaskmaskin, tørke benker eller brette klesvask gjør man kun når ektefellen er tilstede. Og er han ikke tilstede og jobben må gjøres så lar man maskinen stå tom og åpen, man gjør kjøkkenbenken fullstendig strøken (veldig synlig og mot normalt) eller man lar haugene med brettet tøy ligge til neste dag.

Ovennevnte triks kan også overføres til andre områder i samfunnet. Man kan f.eks. melde seg som klassekontakt og delegere de kjipe arbeidsoppgavene til andre. Den som tar initiativ blir oppfattet som aktiv. Dette fungerer også bra i venneflokken eller på nettforum.

Når jeg skriver dette så må jeg selvsagt innrømme at jeg er den første til å «glemme» disse nyttige levereglene jeg selv har laget. For ingen regel uten unntak. Ingen liker folk som stikker seg frem hele tiden. Og ingen liker prektige folk som får en selv til å virke dårligere eller dummere. Vil man bli likt så bør man opprettholde en god balanse mellom synlighet og usynlighet.

Så husk det dere forbannet gode husmødre som alltid har strøkent hus, som har oppdragne barn, som trener flere ganger i uken, tjener en halv million eller mer og som alltid har kule og moderne klær. Vær litt mindre synlig!

2 responses to “Å gjøre seg selv synlig….

  1. Hehe – skulle nesten tro at du hadde skrevet dette om meg… :o) Selv er jeg flink til å henge listene mine på kjøleskapet, for der kan man jo ALLTID regne med at mannen legger turen innom og oppdager «regnskapet». Lister er genialt!! Og hvis det ikke fungerer, så har jeg oppdaget at et kort, passe høyt sukk i det man tørker av kjøkkenbenken eller bretter alle klærne virkelig synliggjør jobben man er i gang med.

    Du skriver utrolig godt forresten, skulle nesten tro du var proff…hmmmm… *gruble*

  2. Jeg tar det som et kompliment siden jeg er utdannet økonom og jobber innen næringsmiddelproduksjon. 🙂

Legg igjen en kommentar

