Gode råd om køkjøring fra en avtroppende køkjører til en påtroppende køkjører – bolk 2

I går skrev jeg om hvordan man kan unngå å bruke for mye tid på køståing. I dag skal jeg fortelle litt om hvilke aktiviteter man kan bedrive i bilkø. Man skal være klar over at mange mennesker bedriver litt av hvert i bilen når de står i kø. Fasadefiksing, spising, røyking, tannpirking, avislesing, mobilprating, høytsynging, onani, nesepilling og promping er bare et lite utvalg av disse. Det fantastiske er at man sitter i en liten metallboks på hjul. Det er vinduer rundt hele metallboksen slik at sjåføren kan se ut og følge trafikkbildet. Det mange ser ut til å glemme er at vinduene ikke er enveisvinduer og at medtrafikanter kan se inn. Listen over aktiviteter er til dels selvopplevd, eller observert i kø. Jeg har gruppert aktivitetene for enkelhets skyld.

Teknologi approach
Mp3-spiller er kjekt å ha når radioen blir for kjedelig, med for mye reklame eller for mye debatter. Kobler man iPod’en til iTrip’en får man lyden ut av høyttalerne. Det er en fordel å ikke bruke øreplugger eller hodetelefoner fordi da hører man ikke uttrykningskjøretøy. Last gjerne ned favorittprogrammet på podcast.
Mobiltelefon er et must dersom køen blir lang og kjedelig. Selv tar jeg så godt som alle mine private telefoner i bilen på vei til eller fra jobb. Hjemme har man jo ikke tid. Slipper man opp for venner og familie å ringe til går det fint å ta jobbtelefoner også. Enkelte ganger er det litt pes med handsfree, og man fristes til å ta mobilen rett i hånda. Husk da at dersom man ser purken så slipper man mobilen kjapt ned mellom beina og legger låret oppå. Er mobilsamtalen planlagt – slik den for min del ofte er før jeg har kjørt fra jobb så kobler jeg til bluetooth’en og fester den på øret allerede på parkeringsplassen. Så ringer jeg mannen fra Tåsentunnelen. Det er fast takst, det er greit å ha et fast landemerke som vi begge kan relatere til.
En annen festlig teknologiaktivitet er å ha med seg en GPS og følge med på veien man kjører, og lære seg navnene på alle sideveiene. Husk ellers å alltid ha med nok ladere, slik at du ikke risikerer å gå tom for strøm på mp3, mobil, bluetooth-handsfree eller GPS. Det kan være ordentlig ergerlig, og bør unngås.

Meditasjonsapproach
Noen ganger har man mye å tenke på. Det kan være lurt å bestemme seg for en kjøreagenda, og tenke gjennom de forskjellige temaene på veien. Når man ankommer målet så notér øyeblikkelig ned beslutningene som ble tatt på veien. Det er fort gjort å glemme. Når man mediterer i bilen er det også en fordel at man kjenner veien og vet hvor man skal. Da går kjøringen på autopilot, og hodet kan konsentrere seg om tankeprosessene. En erfaren kømediterer kan risikere å ankomme målet uten å huske hvordan i all verden man kjørte dit.

Den utagerende approachen
Som tidligere nevnt er det lett å glemme at man faktisk er synlig der man sitter i sin lille ensomme metallboks. For man føler seg faktisk veldig alene selv om medtrafikkantene egentlig ikke er mer enn noen få meter unna. Ofte er det derfor ganske deilig å leve ut alle sine mørke og hemmelige tourette-sider i køen. Man kan f.eks. kommentere høylydt alle andres kjøring eller utseende. Da bruker man gjerne forskjellige tullestemmer og roper ut ting som «Få balla ut av girkassa, din halvape!», «Tror du liksom du har så jævlig fin bil, forbanna høyrefjomp!», «Jaaadaaa, jeg ser deg, men jeg driiiiiter i om du vil forbi!» Dette er ting man aldri, og da mener jeg ALDRI må la folk vite at du gjør dersom du ikke vil bli sperret inne på lukket avdeling. Tar man den helt ut – noe jeg så godt som aldri gjør – så viser man fingeren, slår seg på overarmen og knytter neven til folk.
Tuting og blinking med lys er heller ikke nevneverdig trafikalt akseptert her i Norge, men det kan lett skje at noen lar seg rive med når man har gått de forskjellige stadiene i utagerende biladferd og alle andre skjellsord er oppbrukt.

Den fysiske approachen
Selv om man sitter stille i en bil er det likevel mulig å bedrive mange aktiviteter. Mange velger som tidligere nevnt fasadefiksing. Man lener seg fram til bakspeilet og graver litt i tennene, klemmer kviser, plukker på ujevnheter, sminker seg eller bedriver ansiktsakrobatikk. Mange spiser måltider i bilen også. Det tygges og drikkes og svelges med stor intensitet. Man kan fort spise ganske mye hvis man glemmer seg og lar hånda gå automatisk opp og ned til munnen i ett sett. Noen røyker så det er vanskelig å se dem gjennom røykteppet i bilen deres. Og når sneipen kommer susende ut av bilvinduet oppstår det ofte en flott gnistsprut.
Av andre fysiske øvelser er rumpekniping og bekkenbunnstrening veldig bra, armstrekking og beinstrekking fungerer best når bilen står stille og man har bil med automatgir. Bruk gjerne musikk på full guffe for å gi den rette «dansefølelsen». Som på dansegulvet er også synging av full hals helt på sin plass når man sitter i kø. Sørg dog for at vinduet er lukket selv på varme sommerdager. En praktduett der du tar den helt ut alá Whitney Houston eller Mariah Carey høres bedre i dine ører enn i dine medtrafikanters.

Den sosiale approachen
Jeg har allerede berørt mobilprating. Det er veldig sosialt og hyggelig. Er man trøtt i kø hjelper det alltid å ringe noen. Vi matpakkekjørere har som regel bilen for oss selv. Det er jo nettopp i ensomheten at man kan leve ut alle ovennevnte aktiviteter. Imidlertid kan det som avveksling være koselig med en passasjer. Sørg for å ha med hyggelige folk som kan holde praten i gang. Ingenting er verre enn å sitte tause i bilen uten ett ord å si. Da må i så fall «tomrommet» fylles med musikk og radio.
En annen sosial aktivitet er å glo på folk. Står man i kø med to filer slik man gjerne gjør på E18 en tidlig morgenstund er det gøy å observere medtrafikanter mens de bedriver sine køaktiviteter. Det er utrolig hvor mye man kan se i køen hvis man følger med. Og så kan man dikte sine egne små historier om menneskene man ser eller tillegge dem forskjellige egenskaper. Plutselig kan køen vise seg å være kjempespennende og en ren ønskedrøm for en hobbypsykolog.

Jeg avslutter her, men i morgen skal jeg observere køoppførsel og dersom jeg kommer på noen flere momenter skal jeg skynde meg å legge dem inn.

2 responses to “Gode råd om køkjøring fra en avtroppende køkjører til en påtroppende køkjører – bolk 2

  1. Helt fantastisk! Jeg leser med stor iver.

  2. Jeg prøvde å pinge her, men det funket visst ikke helt.

Legg igjen en kommentar

