Misunnelse og høyt henger de……

Hver fredag renner postkassen full av megleraviser. Kjøp hytte nå! Luksusleiligheter på Geilo, ski inn, ski out. Det er dritlekkert med stilige møbler, masse plass, stort deilig kjøkken, boblebad og terrasse med utsikt over dalen. Sukk! Har lyst på. Tenk så deilig å ha et så lekkert hjem nr. 2 å kunne reise til når man føler for det.

Eller hva med en luksuriøs leilighet på solkysten i Spania. Hvite eller murfargede rekkehus med egen stor flislagt terrasse, felles swimmingpool og kort vei til stranda og golfbanen. Bildene er forlokkende. Veldig forlokkende. Jeg kjenner misunnelsen stige opp i meg. Den som bare kunne hatt noe slikt. For en drøm! Tenk å sitte på terrassen i sene kveldstimer med billig kjøtt på grillen og billig riojavin i glasset. Mmmmmm…..

På deilige sommerdager hender det jeg kjører forbi marinaen. Der ligger det tett i tett med lekre båter. Den som kunne hoppet rett i båten etter jobb, spist middag ombord, seilt til Aker Brygge og overnattet der for så å gå rett på jobb neste morgen. Tenk så herlig. Solgangsbris, reker i middagsbukta, sommerferie i skjærgården, bølgeskvulp langs båtsiden. Ikke glem kjøleskap til hvitvinen!

Når misunnelsens grønne galle har fått herje med meg må jeg ta meg inn igjen. Her er det kald realisme som teller. Og her kommer Thornreklamen inn. Du vet den om inderen som sier at for å være lykkelig kan han bare eie syv ting – et par gode sko, et esel, en hustru og risbolle og whatever. Alt annet leier han fra Thorn. Jeg er litt enig med den inderen noen ganger. OK, litt mer enn syv ting, da. Familie, hus, møbler, bil og nok teknologi til å lette husarbeid og til å tilfredsstille mitt behov for internett, musikk og fotografering.

Tilbake til realismen. Hva skal man egentlig ha et ekstra hus til? Det er bare enda en ting å vedlikeholde. Det er galt nok som det er når huset må beises, plenen må slås og gulvet vaskes. Skal man liksom ha enda mer dårlig samvittighet for alt man ikke rekker over. Og gremmes over det flotte huset man ikke får brukt så mye som man skulle ønsket. Er det egentlig økonomisk forsvarlig å eie flere eiendommer (hvis man da ser bort fra de som er så stinne av penger at de plasserer penger i eiendom for å tjene enda mer) for å kun bruke dem i ferier? For man kan bo mye på luksushotell for det beløpet man investerer i en hytte, en ferieleilighet eller en luksusbåt.

Dagens Fryd: Nei, jeg er nok fornøyd med det jeg har. Men det bør være lov å drømme! Ikke gir det meg dårlig samvittighet heller.

5 responses to “Misunnelse og høyt henger de……

  1. Jeg drømmer også, men har innsett at for mye av det gode neppe er bra for meg.

  2. Eller så kan man drømme om litt billigere ting – som min fine lille hytte som var billigere en bilen vår 😉

  3. Jeg dagdrømmer også rett som det er. Men det hender jeg ser på bilder av de store, dyre boligende og tenker «Hjem? Er dette et hjem, liksom?».

    Det samme med hytter som ser ut som høyfjellshotell. Bare at man er den eneste som får være gjest. «Hyttetur?»

    Jeg vet ikke helt. Jeg kunne definitivt ha kost meg på hyttetur med komfort som dusj, vaskemaskin, tv og..og..

    Men de svære monsterbygningene? Neppe.

  4. Jeg ønsker meg et hus. Det må gjerne være lite.

  5. Jeg kan gjerne tilpasse meg store hytter forkledd som hotell. Ikke noe problem.

    Dog ser jeg ikke vitsen ved å bruke så mye penger på å eie et sted man bare får brukt en sjelden gang.

    Man kan bo mye på luksushotell for 10 millioner.

Legg igjen en kommentar

