Vindu mot veien

I dag dro jeg på meg joggeskoene og joggebuksa for første gang i år og strøk på dør. Varmegrader og bar vei gjør det godt å gå. Særlig når man sitter på kontoret foran PC’en hele dagen slik jeg gjør. På med iPod’en og full guffe med god gå-musikk. Jammen er det godt å bevege seg litt. Hvorfor gjør jeg ikke dette oftere? Energien formelig strutter av meg der jeg langer ut i takt med musikken. Og jeg puster inn dypt og lenge den gode vårlufta.

Siden det var kveld var det blitt mørkt. Inni husene var det den mest aktive perioden i hele døgnet – før barna har lagt seg. Så jeg begynte å titte inn. Først ser jeg på veggfargen – det interesserer jo meg som nesten helt sikkert skal male stua snart. Gardiner? Hva slags gardiner har folk, egentlig? Persienner ser skikkelig stusslig ut utenifra i mørket. Særlig hvis de henger skjevt. Hva slags lamper – jeg vil ha ny kjøkkenlampe kjenner jeg.

Jeg ser mennesker som beveger seg på innsiden. Går fra rom til rom bærende på ting. Flimrekassa står selvsagt på i hvert hus. Den står ikke lenger på gulvet, men henger på veggen. Ganske stilig igrunnen. Lurer på når jeg skal få hengt opp vår.

Mens jeg går og titter inn i privatlivet til folk så tenker jeg at andre folk er som meg. De gjør de samme tingene, har de samme tingene i huset sitt – og ikke minst titter de sikkert også inn i vinduene til folk.

Lurer på hva de tenker når de titter inn til meg.

Dagens Fryd: Spotbelysning over garasjeporten er ikke stilig

3 responses to “Vindu mot veien

  1. Du er så fri. *misunneleg*

  2. Det er først nå nylig jeg har begynt å være litt mer fri. I desember lot vi ungene være hjemme alene mens vi var og handlet for første gang. Det funket. I dag skal de gå hjem alene. Storesøster skal hente lillebror i barnehagen og de skal gå hjem sammen. Ærlig talt! Bare den som har hatt småbarn, som har stresset for å rekke barnehagen og som har sittet hjemme kveld etter kveld vet å sette virkelig pris på den friheten.

  3. Hei frydefull 🙂 Jeg har tatt meg den frihet å tagge deg . http://olava.wordpress.com/2007/03/16/234/

Legg igjen en kommentar

