Meme om bøker og lesing

Ikke vet jeg om jeg gjør dette riktig, men jeg har blitt tagget av Olava (Meme om bøker og lesing « Olavas rike)
 

1) Hvor mange bøker eier du?

Jeg har absolutt ingen anelse. Vi har to svære bokhyller stappfulle av bøker. Det er Billy-bokhyller fra IKEA. Nå har jeg telt hyller og funnet at det er ca 13 x 80 cm her oppe i stua og kanskje litt mindre i kjelleren. Jeg eier ikke alle selv – for jeg lever sammen med en mann som også elsker bøker.

2) Hvilken bok var den siste du kjøpte?

For tiden har jeg selvpålagt forbud mot å kjøpe flere bøker. Det er fullt i hyllene! Enten må vi kjøpe mer hyller eller vi må kaste bøker. Og siden kasting av bøker er direkte helligbrøde så sliter jeg akkurat der. Men det er ikke så mye plass til flere hyller heller. Svaret på spørsmålet er altså: «Berlinerpoplene» av Anne B. Ragde – det var en presang. Forøvrig har jeg bestilt den siste Harry Potter-boka som kommer til sommeren.

3) Hvilken bok var den siste du leste?

«Gutter er gutter» av Nick Hornby. Jeg sto der uten en bok og fant den overraskende nok i bokhylla. Boka var som vanlig bedre enn filmen – selv om jeg likte filmen også.

4) Nevn fem bøker som har betydd mye for deg, og som du har lest mer enn tre ganger.

Hmmmm…. jeg har vanskelig med å fylle dette kravet. De bøkene jeg har lest mer enn én gang har ikke betydd stort for meg. De bøkene som har betydd noe har jeg sannsynligvis bare lest én gang.

Av bøker jeg har lest flere ganger kan jeg muligens nevne:

«Sølvhammeren», «Jærtegn» og «Helgenkongen» av Vera Henriksen. Jeg regner disse som én bok fordi det er en trilogi. Jeg leste dem på gymnaset og skrev særoppgave om Vera Henriksen og sagatidens kvinnesyn. Jeg er veldig glad i Vera Henriksens bøker og har nok lest alle de historiske romanene hun har skrevet. Hvis det er noen bøker jeg har lest mer enn tre ganger så er det ovennevnte triologi.

«Charlie og Sjokoladefabrikken» av Roald Dahl. Første gangen hørte jeg bare boka som høytlesing på barneskolen. Så leste jeg den høyt for lillebroren min. Så leste jeg den for meg selv. Og så sparte jeg boka som en skatt og gledet meg til jeg skulle få barn. Og endelig leste jeg den for jentungen for et år siden. Filmen var en skuffelse. Mye var bra, men jeg likte absolutt ikke Willy Wonka slik han ble fremstilt av Johnny Depp. Og tannlegescenene som de hadde lagt til for egen regning var direkte bisarre og skremte vannet av ungene mine.

«Sara» av Toril Brekke. En absolutt nydelig bok som tilogmed inspirerte meg til å skrive min første og eneste bokanmeldelse. Riktignok har jeg ikke funnet den igjen, men den lå et eller annet sted på nett for et par år siden. Jeg har egentlig likt alle bøkene jeg har lest av Toril Brekke. «Granitt» er en annen av mine favoritter av denne forfatteren. Den har jeg lest to ganger. Det var ikke meningen, men jeg leste den med flere års mellomrom og hadde glemt at jeg hadde lest den da jeg lånte den for andre gang på biblioteket.

En annen triologi jeg har lest og elsket er: «Veien til Jerusalem», «Tempelridderen» og «Riket ved veiens ende» av Jan Guillou. Da jeg begynte på siste bok hadde jeg oppriktig «lesesorg» over at det var siste bok. Jeg har bare lest dem én gang, men jeg vet med sikkerhet at jeg kommer til å lese dem igjen.

Jeg tror det holder nå. Jeg har ramset opp flere bøker, men nå strømmer det på med bøker jeg burde nevnt og da orker jeg ikke å prioritere.

5) Oppfordre andre til fylle ut dette i sin blogg

Andromeda, du startet så friskt på bloggingen din, men den har stoppet opp. Jeg utfordrer deg til å skrive om dine yndlingsbøker i bloggen din. LindaMac som skriver en av mine yndlingsblogger og Lin fordi hun alltid har en morsom vinkling.

Der! Nå har jeg utført oppdraget, svart på taggen og tagget tre andre! *stolt*

6 responses to “Meme om bøker og lesing

  1. Tilbaketråkk: Meme om bøker « Kampen mot tilværelsen

  2. stjernesøkeren

    Morsomt å lese om andres bokliv 🙂

    men … KASTE bøker? Det er alltid plass til tjue bøker til i hylla, du må bare stable om 😉 Skjønt, det SER kanskje ikke så bra ut i mine, noen steder ser man bare endestykker, og andre steder står bøkene to og tre i dybden. Det gjør det til en spennende skattejakt når jeg er tom for nye bøker og skal finne frem en ny – hva er det EGENTLIG som gjemmer seg innerst i hylla?

  3. Tilbaketråkk: Fullt Hus » Bøker og sånt

  4. Jeg så at jeg var blitt tagget og jeg ante ikke hva det var, fersk – og stagnert – blogger som jeg er. Men jeg tror jeg forstår sammenhengen nå, Fryd, så jeg skal ta i mot oppfordringen, selv om det kan ta en dag eller to. Takk skal du ha, forresten, jeg trengte idéer for å komme i gang med bloggingen igjen!

  5. Hei Fryd!
    Jeg har tagget deg også. 🙂

    http://www.fullthus.com/blogg/?p=269

  6. Jeg har tatt utfordringen og skrevet om bøker, Fryd. Lin har tagget meg også, men den saken jobber jeg med fortsatt, den ble noe utsatt av en aldri så liten sykehusinnleggelse.

Legg igjen en kommentar

