Kjære dagbok

Ja, noen dagbok kan vi kanskje ikke kalle deg, siden jeg har unnlatt å skrive i deg i lang tid nå. Det er ikke det at jeg har glemt deg, jeg har bare fokusert på så mye annet at det faktisk ikke ble tid.

I dag er det 1ste mai. En kjærkommen fridag for arbeiderbevegelsen. Vi funksjonærer klager heller ikke. Vi sover litt lenger og går deretter i gang med hagearbeidet, bilpoleringen og trefellingen som står for tur. I dag har vi ryddet ut alt skrotet fra dukkestua og besluttet å felle en store hengepilen i hagen.

Den store hengepilen var stor da vi flyttet hit for snart 8 år siden. Siden jeg har lite greie på trær kan jeg ikke anslå alderen, men den er nok godt voksen. Huset her er 43 år gammelt, så treet er minst 40-50 år gammelt. Jeg kan nesten ikke si at den har vokst stort, fordi Viken Energi har vært her et par ganger i den perioden og skamklipt den fordi den har en konflikt med høyspentledningen. Men den er tykk og diger og svulmende. Folk som ser den ser beundrende på den fantastisk store og grønne pila og sier med misunnelse at vi er heldige som har et så flott tre i hagen.

Ungene elsker det treet. De kaller det for «tissetreet». Det er fordi det er det eneste stedet det er lov til å tisse i hagen. At naboungene også skulle begynne å omtale det som «tissetreet» og gjøre sitt fornødne i vår hage var kanskje ikke helt med i planen. Hadde man spikret noen trinn i stammen kunne det vært et enormt kult klatretre. Det finnes flotte sittesteder mellom greinene der man kan sitte helt uforstyrret og usett og titte på de som går under. Selv hadde jeg forresten et «lesetre» da jeg var liten der jeg satt og gjorde akkurat det – leste uforstyrret og tittet på de som gikk under. Jeg elsket det treet og sørget da de ble felt fordi El-verket mente det sto for nær ledningene.

Når den er på sitt største hver sommer kan man sitte på benken under treet og være omgitt av blader og grønt på alle kanter. Den er som en enorm parasoll med lange grener som når helt til bakken.

Så hvorfor vil vi felle den, spør du kanskje? Tja. Fordi den stjeler mye lys, fordi den er så stor og svulmende, fordi den er i konflikt med høyspentledningen og ikke minst fordi den produserer enorme mengder blader og kvist som må rakes fra plenen hele vår, sommer og høst. At et skogduepar har slått seg ned og satt i gang redebygging gjør det ikke mer attraktivt. Det kurres fra morgen til kveld og den frydefulle mannen fryder seg alldeles ikke over den mulige familieforøkelsen i hagen.

Litt vemodig er det, men pytt! Vi har aldri angret på trær vi har felt tidligere. Få det ned! Det må bare avklares med ungene. Det må utpekes et nytt tissetre – kanskje kirsebærtreet er en verdig kandidat. Det produserer ikke kirsebær uansett og kan sikkert trenge litt «gjødning». Og klatre kan de gjøre i epletreet.

Dagens Fryd: Ja til 1. mai!

Legg igjen en kommentar

