Det er direkte frydefullt!

Atter en gang har man opplevd en tilnærmet perfekt dag. Sommeren er her. Sola har strålt fra skyfri himmel. Jeg kunne somle litt fordi jeg skulle på helsestasjonen med minstemann klokken 9. Helsestasjonen er bare kos – der får man tid til å snakke om og skryte av ungene sine til noen som er betalt for å bry seg.

Den unge mannen ble kjørt til utebarnehagen etterpå. Vi gikk hånd i hånd ned mot bommen. Vi hadde begge på oss solbriller – han hadde dessuten ryggsekk, grønn spidermancaps og en solkrem i hånda. Gravalvorlig sier han at han vil gå alene. Jeg fikk følge ham til bommen. Han snudde seg og sa – «nå går jeg alene mamma». Jeg følte meg litt rar og ville plutselig gjerne følge helt fram. Men han erklærte sin kjærlighet til meg og snudde seg og gikk med en siste «Hade, mamma! Du kan reise på jobben nå». Jeg så han gikk med lange skritt ned bakken før han forsvant inn i skogen – den unge mannen på 113 cm og 20 kilo. Babyen min er blitt stor.

Jentungen gikk alene hjem fra skolen i dag. Hun ringte meg på mobilen. Jeg ante ikke at hun kunne nummeret mitt. «Mamma, jeg er hjemme! Kan jeg ta en is?» «Jada! ta en is, jeg kommer snart».

Plutselig føler man at livet er bittelitt rosenrødt og at toget er på rett spor. Ting går riktig for seg og fungerer selv om ikke jeg står midt oppe i det og ordner opp i absolutt alt. Jeg ringer mannen og spør om han har noen idéer til middag. Og det har han! Jeg hadde glemt at det ble planlagt allerede på lørdag. Ah!

Vi spiser ute på terrassen. Det er deilig skyggefullt der når sola steker som mest. Ungene er lykkelige, vi er lykkelige. Og vi har ork til å gyve løs på hagearbeid, og det kjennes direkte tilfredsstillende. Hallo? Hagearbeid liksom? Kanskje jeg er i ferd med å bli som min mor tross alt. Også jeg som hater hagearbeid!

Disse dagene er så himla gode! Virkelig! Jeg må skrive dette ned så jeg husker det når regnet pisser ned, ungene er umulige, mannen er sur og jobben suger big time. Da kan jeg muligens hente frem dette minnet og kjenne den gode følelsen av vel utført hagearbeid og et liv som for en stakket stund føles som i harmoni.

Dagens Fryd: Jaaaaa!

2 responses to “Det er direkte frydefullt!

  1. høres så bra ut! og litt rart når minstemann ikke bare er liten lenger.

  2. Du er der framme. Eg ser fram til å ha det slik.

Legg igjen en kommentar

