Ferie på barnas premisser

Så var den ferien slutt. Sukk! 4 uker med ganske mye vær for å si det slik. I morgen begynner jobben igjen.

Jeg minnes i gamle dager – den barnefrie tiden. Vi unngikk alt som het barnevennlig og familievennlig. Neida, det var opplevelser, interessante museer og bygninger, storbyferie og slaraffenliv. Og det meste kunne gjøres spontant. Plutselig kunne man finne ut at man skulle dra en svipptur til London for eksempel.

Så får man barn. Og barna liker ikke shopping og museum og slikt. I hvert fall ikke mine barn. De vil helst til barnevennlige hotell i Syden som koster en månedslønn for en liten uke. Eller de vil i fornøyelsesparker. Helst mange fornøyelsesparker. I år ble det Danmark for oss. Vårt nærmeste ferieland, liksom. Så man stuer seg inn på Danskebåten – dagseilas må vite. Det lukter bleier og bæsj i hele båten. Det er stuende fullt av barnefamilier, barnevogner, krabbende babyer på gulvet og gulp. Og ute blåser det en liten kuling så alle samler seg i kafeteriaen som er stappfull. En lidelsesfull opplevelse, tro meg.

Og i Danmark gjør vi som forventet av oss. Vi oppsøker selvsagt Legoland og bruker uanstendig mye penger på inngangsbilletter, fotografier, effekter og annet fjas. Ungene digger det. Selvsagt regner det noe helt jævlig, og vi må kjøpe oss legoregnfrakk i tillegg. Bare gøy ifølge ungene. Jeg fryser, men holder varmen ved å kjøre maksimalt med berg-og-dal-bane.

Så følger Løveparken et par dager etterpå. Veldig hyggelig egentlig, men jeg ville aldri i verden ha reist dit om jeg ikke hadde unger. Seansen avsluttes ved lekeapparatene og vi må nærmest slepe dem vekk derfra. Og vi spiser kjip mat som pølser og pommes frites og annen barnevennlig mat på såkalte spisesteder.

Etter Danmark er vi superegoistiske og velger å bruke regnværsdagene til oppussing i likhet med mange andre nordmenn. Hyttelivet frister liksom ikke når regnet pøser ned. Ungene er såre fornøyd. Mens mor og far maler får de spille playstation og gameboy så mye de orker. Et lite avbrekk fra malingen på Hoppeloppeland får vi lagt inn. Et grusomt sted, egentlig dette Hoppeloppeland. Det er en diger lagerbygning full av hoppeslott, trampoliner og andre og lekeapparater. Midt i dette kaoset kan de fullt betalende voksne få lov til å sitte ved skitne cafebord og se på eller lese avisen. Det er nemlig ikke lov for voksne å leke på Hoppeloppeland.

En weekend på Hafjell får vi også lagt inn midt i oppussingen. 2 dagers billett til Hunderfossen Familiepark. Vi reiser selvsagt sammen med en annen barnefamilie og tar inn på «Barnas Hotell». Her er det opptil flere lekerom, lekeapparater og egen check-in for barna, samt barnebuffet. Ungene løper fra attraksjon til attraksjon med oss voksne dinglende etter bærende på kameraer og ryggsekker fulle av solkrem, varme jakker, vannflasker, hveteboller og annet man kan få bruk for. Aldri i verden om jeg ville tilbragt to dager på et slikt sted uten unger.

Om kvelden når barna er lagt sniker vi oss inn til det andre foreldreparet. Man går jo ikke fra barna når de sover såklart. Vi lager vår egen lille fest med medbragt vin, vodka og blandevann. Ipod’en sørger for musikken og lokalbefolkningen som ragger utenfor på Mix-kiosken sørger for underholdningen. En flott liten fest med masse latter og moro. Kanskje enda morsommere enn om vi hadde gått i nattklubben og drukket i baren. Hva vet jeg?

Hjemme igjen fortsatte vi å male bare avbrutt av små turer for å underholde ungene. En tur i Badeland, en tur på Smartclub og «Gekkoklubben».

Og jeg tenker på mine egne barndomssomre. Vi var mye på hytta – i ukesvis av gangen. Ikke mye skjedde, men jeg kan ikke huske at vi kjedet oss noe særlig. Eller man var på besøk hos slektninger på landet. Ja, selvsagt var vi hjemme også. Det var alltid noen å leke med. I gata vår er det nesten dødt nå. Ingen barn å leke med, de er alle på ferie, på summercamp, i fornøyelsesparkene eller hvor de nå enn er.

Akk ja! Alt var mye bedre under kriiiigen! :gauler: I det minste slapp de å bruke uanstendig mye penger på å underholde barna sine. Jeg blir helt flau når jeg tenker på det.

Dagens Fryd: Ferien er snart slutt. 🙂

2 responses to “Ferie på barnas premisser

  1. Å som jeg gleder meg 😀

  2. Kjære Fryd. man trenger ikke å besøke alle land og spise pommefrites selv om man har barn. Da hadde jeg solgt mine. Fnis.

Legg igjen en kommentar

