Nekrolog for katten Frøya

Lille, rare Frøya døde i dag. Vi får håpe hun var fornøyd med livet sitt sammen med oss.

Frøya mars 2005

Frøya kom til oss i januar 1998. Den gangen vi kun var barnløse samboere. Hun ble funnet i en snøskavl i Hakkadal et sted – sammen med sine 3 diende kattunger. Heldigvis var det noen som fant den kjapt – ellers ville den lille kattefamilien dødd en rask død der i kulda. På dyreklinikken fant de at hun i tillegg til å være usedvanlig avmagret, også var gravid igjen. Så de gjorde kort prosess – åpnet katten og hentet ut kattefostre og livmor – og lappet igjen.

Da vi kom til dyreklinikken (ja, vi ble faktisk dratt dit av noen som mente vi ville være gode katteforeldre), lå hun der med barbert og nysydd buk, grønt, nytatovert øre og plastskjerm rundt halsen. Hun var usedvanlig pjuskete og tuslete, men likevel klarte hun både å gni seg inntil oss og male. Vips hadde vi adoptert en liten kattemamma uten unger (ungene var allerede bortadoptert).

Det viste seg etterhvert at vår lille kattepus var en innekatt. Etter den obligatoriske inneperioden tilbød vi uteliv for pus, men hun nærmet seg døren med kun centimeter i måneden. Det var en stor dag da hun tilslutt tråkket ut på terrassen. Og fant ut at hun likte å være ute.

Frøya var navnet hun fikk på dyreklinikken. Vi likte navnet og beholdt det. Etterhvert fant vi ut at det var en festlig og humoristisk katt som hadde mange rare fakter. Hun fikk derfor tilnavnet «Frøyamøyagærnerøya». Og når hun jaktet på fluer i sengen vår om natten pleide vi le og snakke om «Catsquad on search patrol».

Kort tid etter at Frøya kom inn i huset vårt ble jeg gravid. Jeg tror Frøya oppfattet det ganske kjapt. For hun gjorde magen min til sin favoritt koseplass. Det var som om hun lå oppover magen min og hjalp meg å ruge. Men jeg må innrømme at da babyen kom ble Frøya en stor trussel. Hun ville stadig opp i babysengen eller i vognen og sove sammen med barnet. Jeg gikk til innkjøp av svære kattenett, og lukket dører og voktet babyen min nøye. Og da baby nummer to kom og vi hadde flyttet til et større hus med større hage var jeg stadig redd for å snuble i denne kattedamen som snodde seg rundt føttene mine når jeg gikk med baby på armen – enten på flate gulvet eller i trappene. Men det gikk bra, heldigvis.

Ungene er altså oppvokst med vår egen Frøya som etterhvert ble en fullblods utekatt. I det minste var hun utekatt om sommeren. Om vinteren foretrakk hun innelivet selv om hun alltid ble veldig rastløs når vinteren gikk mot slutten. Men selv om hun likte seg ute utviklet hun aldri den berømte stedsansen som kattene er så berømt for. Vår Frøya eide faktisk ikke stedsans i det hele tatt. Heldigvis skjønte hun det selv og hun opererte derfor med en aksjonsradius på maks 50 meter fra huset. Gikk hun lenger – som f.eks. når hun fulgte etter oss ned til søsteren min som bor 200 meter unna – måtte vi hente henne og følge henne hjem igjen.

Jeg har gått og lett etter henne mang en gang, men hun stolte alltid på at jeg skulle dukke opp. Så når jeg kom og lokket så spratt hun ut av buskene og hilste meg velkommen. I det hele tatt var hun en enkel og grei katt som var lett å ha med å gjøre. Eneste unntaket var bilkjøring. Det hatet hun. Vi pleide å sette henne i katteburet før vi reiste avgårde på ukeslange hytteturer. Og hun hylte og gråt hele veien, samt at hun spydde, tisset og bæsjet seg ut. Men hun elsket å være på hytta så vi tok henne med år etter år.

I sommer begynte hun å spise dårligere. Nå kjenner jeg at jeg er sur på meg selv fordi jeg ikke brydde meg mer enn det jeg gjorde. Men hun pleide å være så sær og rar med maten så jeg tenkte at hun kanskje fikk mat andre steder. Men så skiftet hun også væremåte – ble stille og rar. Før kom hun alltid mot oss og hilste velkommen når vi kom hjem. Nå måtte vi lokke og rope lenge før hun kom luntende med stive skritt. Og hun sluttet fullstendig å spise.

Mandag var jeg hos dyrlegen med henne. En rask undersøkelse viste en stor svulst i buken. Kreft! Bare ordet er fælt. Vi tok noen dyre blodprøver og i dag kom svaret. Høye nyreverdier. Samtidig var Frøya blitt enda svakere, tynnere og rarere. Så jeg bestemte meg for at nå fikk det være slutt. Mannen var nølende, men ga til slutt etter og sammen dro vi ut på Frøyas siste biltur. Jentungen på 8 1/2 år var med.

Det hele ble gjort på en ganske fin måte. Vi fikk komme inn uten bestilt time, selv om venteværelset var ganske fullt. Mannen fikk snakke med dyrlegen og ble overbevist om at det var riktig å gjøre det nå. Frøya fikk en beroligende og avslappende sprøyte. Hun brakk seg litt, men slappet snart av og sovnet. Vi fikk være alene med katten, og vi sto rundt henne og strøk og godsnakket med henne mens tårene dryppet ned på bordet der hun lå. Etter 20 minutter kom dyrlegen tilbake og ga henne en kjempedose med narkose og vi så pusten hennes gå langsommere og langsommere. De siste hjerteslagene hennes fikk jentungen høre på i stetoskopet.

Frøya skal kremeres og få en liten urne. Det bestemte mannen min. Så skal vi ha en liten begravelse her i hagen sammen med ungene. Vi har gått rundt oss selv hele kvelden og surret. Jeg har ryddet vekk katteskålene fra kjøkkengulvet – fulle av yndlingsmaten hennes – mat hun ikke orket å spise. Om det kommer noen ny katt i heimen gjenstår å se. Akkurat nå tar vi dagene som de kommer og sørger over Frøya.

Dagens Fryd: Fred over Frøyas minne.

2 responses to “Nekrolog for katten Frøya

  1. Nå gråter jeg litt..
    Litt fordi jeg måtte avlive en katt en gang, og alle minnene kom tilbake fordi det skjedde på samme måte. Og litt fordi jeg snart ikke lenger har mine to pusebabyer. Som forøvrig kom til meg på samme måte som Frøya til dere. Dessverre ser det ut til at Lillegutt ikke tåler dem noe særlig, så vi er nødt til å få de omplassert, og det er tøft. 😥

  2. Det var en fin nekrolog, Fryd. *klemme på*

Legg igjen en kommentar

