Maktesløshet og handlevilje

Hver bidige kveld nå foran valget går det valgdebatter på TV. De samme politikerne hentes frem hver bidige kveld og må diskutere, angripe og forsvare seg gang på gang. Og man sitter der og gjesper og tenker at hva betyr vel min stemme? Hva betyr det hva jeg mener. Og hva mener jeg egentlig? Uansett så er min stemme en dråpe i havet, og det er de samme byråkratene og politikerne som sitter og bestemmer uansett.

Når TV ikke er full av valgdebatter ser man på nyheter om naturkatastrofer og krig i andre land. Man ser sultne barn og gråtende mødre, lik og lemlestelse, ødelagte hjem og avlinger, maktmisbruk og ondskap. Og man sitter der og føler seg fullstendig maktesløs. Joda, man kan gi penger. Men de pengene vi kan avse er bare en dråpe i havet. Og ikke er det noen vits i å reise dit og hjelpe til heller. Man har sine forpliktelser her hjemme, og har ingen kunnskap eller evner som kan brukes der.

Det er så lite enkeltmennesker kan gjøre for å rette opp det som er galt, enten det er her hjemme eller ute i verden. Og det er nettopp derfor det føles litt fint å kunne svare på Avils bønn og faktisk gjøre det hun ber om. I morgen skal jeg på sykehuset og utredes som mulig blodgiver og benmargsdonor. Jeg, som er redd for både sprøyter og stikk reiser dit for om mulig kunne hjelpe noen jeg ikke engang kjenner. Sjansen for at det er meg som er match er minimal. Men man føler i det minste at man gjør noe. Uansett hvor lite det er.

Og plutselig føles det litt bedre. Det er faktisk noe jeg kan gjøre som gavner andre. Om ikke annet kan blodet mitt forhåpentligvis gis til syke mennesker. Svigermor har kreft. Hun fikk nylig 1 liter blod. Hun og jeg har samme blodtype. Kanskje jeg kan betale litt tilbake?

Dagens Fryd: Det er visst alltid et eller annet man kan gjøre.

Legg igjen en kommentar

