Jeg hater temabursdager!

I klassen til datteren min er temabursdager blitt standarden. Normale bursdager med normale klær er det lenge siden de har hatt.

Jeg hater det! Hjertet synker når invitasjonen kommer. Kult-hår-bursdag, cowboy-bursdag, P-bursdag, guttebursdag for jenter, pysjparty etc.

Og jeg hater meg selv når jeg løper rundt med panikk i øynene et par dager før bursdagen og leter etter egnet antrekk eller utstyr. Det koster både penger og tid og henge med på kjøret. I hvert fall hvis man ikke er en sånn superkreativ mamma som snurper sammen et festlig antrekk ved hjelp av noen gamle filler og en symaskin.

Ungen min må ikke skille seg ut! Ungen min må se bra ut! Jadda, jeg sier jo at jeg hater meg når jeg blir slik. Så jeg kjøper hårspray, jeg kjøper glitter, jeg kjøper cowboyhatter, jeg kjøper lekepistol, jeg kjøper Popstjerne-klær. Ja, gavene kommer selvsagt i tillegg.

Og et halvt år før min egen jentunge har bursdag begynner hun å fable om hva slags bursdag hun vil ha. For hun vil selvsagt heller ikke ha en pen-kjole-bursdag med normalt hår og normale leker. Neida, vi har hatt nissefest, heksefest, halloweenparty og glitterfest. Jeg er ikke et hår bedre enn noen av de andre mamma’ene jeg hater når jeg mottar invitasjonene til min datter. Jeg står på som en gal og forbereder og planlegger i ukesvis, kjøper inn effekter, klipper og limer, vasker og baker, lager godtepose og er en på alle måter super mamma. Vedder for at de andre mamma’ene hater meg når de stresser hjem fra jobb for å stashe opp ungen sin for å gå i bursdag hos oss.

Å kjøpe seg ut av hele elendigheten med hjelp av McDonald og deres konkurrenter er nederlag. Ungen skal ha ordentlig bursdag! :dustefrydstemme:

Men nå har jeg lært. Jeg har begynt å ta kontroll over bursdagene. Guttungens bursdag i år var en bowlingbursdag. Ingen forberedelser annet enn invitasjon. 5 gutter slo sammen feiringen så det kostet oss mindre enn å arrangere selv. Vi slapp ryddingen før og ikke minst etter, vi slapp baking og matlaging og vi ga beng i godteposen.

Og jentungen skal ha badebursdag sammen med to klassekamerater. Jeg har allerede booket bassenget og tenkt ut menyen. Wienerpølser!

Et sted må man begynne når man hater temabursdager. Jeg begynner med meg selv! Nuh!

8 responses to “Jeg hater temabursdager!

  1. Takk og pris for at mine unger ikke blogger og kan lese dette.

  2. Elsker dere temabursdager? :angst:

  3. Du må skrive litt mer, Fryd! Du skriver jo ingen ting.

  4. Oftere. Du må skrive oftere.

  5. Skrekk og gru.

    Den forrige bursdagen her var karneval, og frøkenen var lei av alle prinsessekjolene sine. Hun ville være rødhette. Heldigvis har jeg det ikke med å stresse med ting, så vi fant en rød kjole, kortet inn håndtakene på en brun veske jeg har og kjøpte et rødt sjal. Dada: Rødhette! Sjalet brukte hun forresten bare i 1 minutt. Fnys.

  6. Nå kan du skrive, Frydefull: Se her, du er herved tagget 🙂
    http://olava.wordpress.com/2007/10/08/7-ting-jeg-liker-ved-meg-selv/

  7. He he, jeg skjønner at jeg har store ting i vente. Jeg håper på en nerd sånn at vi kan ha LAN-bursdager, hver familie tar med sin pc, vi kobler det hele opp og ungene til og så lar vi dem være i tre døgn 🙂 Pølser, cola og potetgull sendes inn med jevne mellomrom. Høres ikke det bra ut?
    Nå er Lars bare tre måneder men det er jo greit å være i forkant …..

Legg igjen en kommentar

