Frydefull nerd eller frydefull datadust?

Det er ikke lett å være en Fryd med bare bittelitt teknisk innsikt. Det er ikke lett å ha en mann som anser alt av teknisk utstyr for å være mitt ansvar.

Noen ganger syns jeg det er morsomt. Som når det kommer en ny PVR-boks fra kabelselskapet GET. Da kaster jeg meg over esken og kobler ledninger og står i. Og så oppstår ren magi. Vips! Der er kanalene på plass og fjernkontrollen ligger godt i hånden. Den tilbyr alle mulige mirakler som f.eks. å stoppe TV’en midt i programmet når man må på do, eller ta opp yndlingsserien på harddisken slik at man kan nyte den uforstyrret.

Men nå handler det om data. Som nettavhengig er det et hardt slag når nettet plutselig forsvinner ut fra heimen. Der dro man intetanende på en aldri så liten høstferie på fjellet i trygg forvissing om at nettet ventet hjemme. Når man da kommer hjem og kaster seg lykkelig over datamaskinen så viser det seg altså at man ikke kommer på nett!!!

Det føltes forferdelig! Jeg la øyeblikkelig all skyld på den dumme lille boksen som kaller seg router og som liksom skal gi trådløst nettverk. Så jeg rev ut kablene og koblet PC’en rett i ADSL-modemet. Og kom ikke på nett… Etter et par timer i støvet under skrivebordet i forvridd stilling steg frustrasjonen til ekstreme høyder. Resten av kvelden ble tilbragt foran TV. Enda godt man har digital-TV med PVR-boks. Det er da noe.

De neste dagene koblet jeg villt og hemningsløst. Ingen kombinasjon skulle være uprøvd. Jeg ringte Telenor og sutret, men linja mi var OK. Jeg vurderte å bestille IP-telefoni for å få bredbåndspatrulen inn i huset mitt. Men så var det den dumme alarmen som ikke liker IP-telefoner. Urk! Alt en stakkars husmor og frydefull nettavhengig må tåle av bekymringer og hindringer.

En kveld dro jeg til nærmeste Spaceworld-butikk og hadde en engasjert diskusjon med tre nerdete menn. De var fulle av forslag, men alle var forsøkt. Ikke ville de selge meg ny router heller, siden de mente det ikke var routeren sin feil. Så – etter fem lange og nettløse kvelder med stigende frustrasjon ringte jeg igjen til Telenor. Denne gangen fant de en løsning! Det var modemet mitt som var for gammelt. For mens jeg var borte hadde de skrudd opp farten på ADSL-forbindelsen min.

Desperat som jeg var nappet jeg ut alle ledninger, snappet med meg en unge for syns skyld og dro sporenstreks tilbake til mine nerdevenner hos Spaceworld for å kjøpe nytt modem. De hadde ikke! O angst…. ikke enda en kveld uten nett! Neste stopp var Expert. Jeg er nemlig allergisk mot Elkjøp så jeg går langt for å unngå den butikken. Først påsto fyren at de heller ikke hadde ADSL-modem, men til slutt fant han et han trodde skulle virke. Jeg slang med en ny router også, jeg. Er man på shopper’n så er man på shopper’n.

Frydefullt dro jeg opp modemet og lette etter bruksanvisningen. Nada! Instruksjonene lå selvsagt på nett! Hallo? Hvis jeg hadde hatt nett ville jeg vel ikke trengt nytt modem!? Men ikke tale om at jeg gir meg. Ned under skrivebordet igjen – plugge og ordne og fikse. Det virket ikke nå heller…. Det er da han dukker opp. Min elskelige mann er ferdig med å legge barna og kommer meg til unnsetning. Dette er altså mannen som knapt klarer å skru på en oppvaskmaskin og som ber barna vente til mamma kommer hjem dersom de vil spille Playstation eller dataspill. Rolig og fattet sitter han der og roer ned sin mismodige kone. Så foreslår han at jeg bruker en annen kabel som jeg har forkastet som ubrukelig. Tvilende stapper jeg kabelen i modemet og se! Det blir lys! Det virker! Jeg logger på og der er google. Snille, kjære google. Jeg tror jeg elsket google akkurat da. Det er nå 30 minutter siden jeg kom på nett igjen. Og her skriver jeg med rasende fart i redsel for at nettet mitt skal forsvinne igjen.

Legg igjen en kommentar

