De perfekte mamma’ene og oss som bare prøver

Etter en slitsom uke er tid for å plassere seg selv i foreldrelandskapet.

Noen ganger føler jeg at jeg er en flink organisatormamma. Da ordner jeg bursdagspresanger, henter og bringer unger, kjøper inn tøy og fikser det meste. Dessverre er denne følelsen relativt kortvarig, men jeg må innrømme at jeg nyter det når det er der.

De flinke mamma’ene er de som kjøper 17.mai-klær til ungene i april. De sørger for at det er utsolgt for hvite strømpebukser i begynnelsen av mai.

De flinke mamma’ene leser og pugger skolens ukeplan slik at de er forberedt i god tid. De lager sikkert matpakkene dagen i forveien og pakker sekken nøye. På dem kommer aldri turdagene med vedkubben og grillpølser i sekken som en ubehagelig overraskelse 5 minutter før ungene skal gå.

De flinke mamma’ene har en kasse med bursdagsgaver som de har kjøpt på tilbud. Når ungene blir invitert i bursdag på kort varsel går de ganske enkelt i kassen og henter en egnet presang. Disse flinke mamma’ene er selvsagt nøye med å fylle på med gaver.

De flinke mamma’ene kjøper alle julegavene senest i september – på salg.

De flinke mamma’ene har alltid et ryddig kjøleskap, og de har et system i entréen som gjør at det alltid ser ryddig ut uansett hvor mange par med sko som er i bruk til enhver tid.

 De flinke mamma’ene har vesker. Oppi disse veskene er det alltid en våt klut så man kan tørke over ungenes ansikter så de ser rene og fine ut. De har dessuten plaster og sunne eplebiter til barna i tilfelle de blir sultne.

De flinke mamma’ene blir aldri sinte, kjeftete og sure. De forklarer tålmodig, og er forståelsesfulle.

Nei, jeg er ingen flink mamma. I hvert fall ikke en sånn jeg har beskrevet over her. Jeg glemmer turdagen, jeg glemmer gymtøyet til ungene, jeg sparker unna skoene når det blir for mye av dem, jeg løper ut og hastverksskjøper bursdagspresanger i siste liten.

Men jeg har ingenting å skamme meg over. Ungene digger sin tullete mamma som kan finne på å lage grimaser til dem, som har de kuleste mamma-angrepene, som lager verdens beste pizza, som vekker dem med kos og kroppskontakt under dyna alle hverdager, som elsker å kose og som lar dem vite at de er verdens beste.

Egentlig tror jeg det er vel så bra som å være perfekt og supervelorganisert. Jah! Det tror jeg.

3 responses to “De perfekte mamma’ene og oss som bare prøver

  1. Jeg er ikke så flink, men jeg er veldig god på grimaser jeg også! 🙂

  2. Vet du, det tror jeg på!

  3. Jeg innser at jeg sannsynligvis aldri blir en perfekt mamma. Også slår det meg at de perfekte mammaen sikkert ikke besøker det store internettet i tide og utide.

Legg igjen en kommentar

