Halloween – en festlig uting

Jeg mener – halloween? Hvem hadde vel trodd for ti år siden at dette skulle slå an i Norge? Hvem hadde trodd at norske unger skulle løpe rundt med skrekkmasker i plast og rope «knask eller knep» på dørene.

Halloween

Jeg sakser fra Wikipedia:

Halloween er et engelsk navn på Allehelgensaften, det vil si natta før Allehelgensdag, den katolske minnefesten for helgener og martyrer, og feiringa av denne kvelden. Ifølge engelsk tradisjon feires Halloween om aftenen (evening = «..een») den 31. oktober, dagen før 1. november, mens Allehelgensdagen eller «helgemess» i Norge er lagt til første søndag i november. Halloween har i vår tid særlig blitt markert i USA der utkledte barn hver høst går fra hus til hus og tigger godteri. I dag er imidlertid skikken blitt utbredt i store deler av den vestlige verden, også i Norge, der verken allehelgensaften eller -dagen har vært viktige festdager tidligere. Ordet Halloween stammer fra (All) Hallows Eve eller All Saints Eve , det vil si «alle helliges kveld». I katolsk tradisjon er kvelden før Allehelgensaften en tid for forberedelser til denne obligatoriske feiringen.

Vi er selvsagt imot slikt uvesen. Noe annet skulle ta seg ut. Amerikansering skal vi ha oss frabedt. Mens handelsstanden pynter med groteske masker, heksehatter, gresskar og edderkopper i god tid før halloween, går vi altså forbi med hevet hode og fnyser. Men så nærmer dagen seg faretruende og ungene begynner å glede seg. 

I år ble guttungen invitert bort på halloweenfest. Jentungen fikk ingen invitasjoner. Det gjør vondt i magen og man minnes panikken før nyttårsaften da man selv var ung og ikke hadde fått invitasjon. Så vi hiver oss på karusellen og inviterer til halloweenfest selv. Helst skulle man hatt på seg en maske når man står der på Nille og grabber til seg skjelettdrakt, djevelparykk, hekseservietter, gresskarlykter, edderkoppspinn med plastikkedderkopper og lignende festlige effekter. For ikke å snakke om hemningsløst mye godteri. I år kjøpte jeg blant annet innpakkede øyeepler i sjokolade, små sjokoladegresskar og diverse annet som ikke så godt ut i det hele tatt.

Når barna kommer er huset vårt forvandlet til et spøkelseshus. I vinduene henger opplyste gresskar med heksemotiv, overalt på veggene henger sorte flaggermus, lampene er pakket inn i oransj kreppapir og på CD-spilleren går det skummel musikk som f.eks. Thriller med Michael Jackson. Nevnte jeg at det er flaggermus på døra også?

Barna har ikke søte kurver de bærer godteriet i. Neida, de har svære gresskarbøtter eller svarte poser som rommer store mengder snop. Og vi deler oss. Far går tiggerrunde med ungene mens mor blir hjemme og tar imot hordene med tiggende barn. Etterpå bytter vi. Ungene er småhypre og fryder seg villt og hemningsløst.

Det er da jeg tenker med meg selv: Hadde vi hatt denne tradisjonen da jeg var liten hadde jeg elsket det. Heldige unger som får oppleve dette. Heldige oss som får oppleve ungenes begeistring. For det ser jo egentlig ganske morsomt ut. Helt legalt kan man gå fra dør til dør og tigge godis – midt i uka. Klart det må være gøy. Skulle ønske det var meg. Kanskje det er derfor vi ikke liker denne tradisjonen. Fordi vi aldri fikk lov til å gjøre det selv da vi selv var små.

Dagens Fryd: Er det så farlig da?

10 responses to “Halloween – en festlig uting

  1. Fin vinkling, Fryd! Vi liker det ikke, dette her, men vi har ikke noe valg – og så liker vi det kanskje litt likevel? Det er i hvertfall både vanskelig og litt slemt mot ungene å stritte knallhardt imot, bare av prinsipp.

    Jeg hadde det litt gøy i går kveld, jeg. Listet meg fram til døra, og åpnet den med et «uuuuhhhæææææææ!!!!!» …og et bredt smil da jeg så at ungene skvatt.

    Og så fikk de godteri :o))

  2. Nemlig.

    Her ble dagen feiret som den alltid blir. Mannen har nemlig bursdag på Halloween og har ingenting imot å ha temabursdag i en alder av tyveatten. 😉

  3. Lin! Du får hilse til mannen din fra meg og gratulere så mye. Men blir det ikke litt ensformig med det samme temaet hvert eneste år?

  4. Vi gikk nyttårsbukk vi. Helge bygda gikk nyttårsbukk. Barna fikk frukter og godter. De voksne fikk litt varmt i koppen med noget attåt. Vi fikk være våkne til vi stupte. Da klokka slo tolv møttes hele bygda på «gata» for å ønske Godt Nyttår.

    Sist jeg var i «heimbygda» for å feire nyttår var det smått med småbukker og enda mer smått med storebukker.

    *snufs*

    Kanskje er Halloween en verdig erstatning?

  5. Du kjenner meg, Fryd. Mot strømmen. Vi har et valg. Jeg er en slik en som Goodwill syns er slem.

    Det jeg gjør, for at det skal føles greit for de små, er å lage kosekveld. Vi fyrer i peisen, dropper trening, lager god mat, ser film sammen, koser oss med kakao og er oppe litt ekstra lenge.

    Ungene gleder seg til det også.

    Og som sagt, du kjenner meg. Jeg hadde hatet dette – også som liten. 😉

  6. See! Muppy og jeg skrev helt på likt!

  7. Fryd: Næsj. Det er jo et helt år imellom. Gratulasjon er overbrakt. 🙂

  8. Mona, du vet at Goodwill ikke syns du er slem! *ser forskekket på*

  9. Poenget er å prøve å ta det positive ut av slike situasjoner. Å ha en årlig kostyme-fest-dag er en bra ting, så kan man ignorere det kommersielle og la småungan ha det artig.

    Jeg er ateist, men gleder meg til jul…

  10. Enig med Sigurd. Man tar det som kommer og gjør det man føler seg komfortabel med 🙂 Er selv ateist, men plukker tradisjoner rundt jul og former den til min egen høytid med meninger jeg kan stå for.

    Halloween? HERRRLIG – jeg mener, man får kle seg ut! Og pynte med spindelvev! Og se masse ufattelig søte pittepittepittesmå hekser og spøkelser. (Det holder i grunnen å få lov til å kle seg ut for min del…) Vi hadde spøkelsesritt i stallen – alle kledde ut hestene med laken 🙂

Legg igjen en kommentar

