Totalkonsept

Det var i går hos frisøren at jeg klekket ut denne overskriften. Frisøren min har nemlig skjønt det. Det holder ikke lenger med en saks, en frisørstol og et Se & Hør til kunden for at de skal trives. Nå er det opplevelsen som teller.

Sist jeg var der ble jeg sminket etter at hun hadde klipt meg. Plutselig ser man en ny Fryd titte tilbake i speilet. En Fryd som faktisk ikke ser så pjuskete og grå ut som hun pleier. At jeg etterpå kjøpte en dyr øyeskygge og en enda dyrere kost til å påføre den ga frisøren mersalg og meg en artikkel til min ekstremt slunkne sminkepung. En artikkel jeg aldri ville oppsøkt noe parfymeri for å kjøpe.

Men i går ble jeg ikke sminket. Men mens min frisør står og prater og gir gode råd, titter hun ned på hendene mine og sier: «Er du ikke litt tørr på hendene, vennen?». Tja, jo, tørr og tørr, de blir vel ikke akkurat overstelt med fuktighetskremer og slikt de heller. og vips roper hun på en assistent som kommer svermende til min unnsetning. Hendene blir sprayet for at porene skal åpne seg, de blir smurt inn med deilig fuktighetskrem og deretter blir hendene mine dyppet ned i varmt voksbad. Etter tre dypp ligner de mer på femarmede stearinlys.

Deretter blir hendene pakket inn i hver sin plastpose og utenpå der igjen en stor frotée grillvott. Så der får jeg sitte i 15 minutter med hendene innpakket uten mulighet for å drikke teen jeg har fått servert, eller lese om Märthas nye eventyrbok i bladet som ligger foran meg.  Det er 15 behagelige minutter forøvrig. Musikken som spiller i bakgrunnen er akkurat min smak. Det er behagelig varmt og jeg lukker øynene og kjenner at det er digg å bli dullet med.

Og når voksen på hendene skal av er det kjempegøy! Den blir bare vrikket av og vips har jeg to velpleide og nydelige hender. Det gir minner tilbake om da jeg som barn klabbet hendene fulle av tekstillim, lot det tørke for deretter å dra det av i lange flak.

Etter to og en halv time har jeg dessuten fått klippet håret, farget det, stripet det og hatt en god og lærerik samtale med en engasjert frisør som kan veldig mye mer enn å klippe og stelle hår. Ja, for jeg syns egentlig hår er ganske kjedelig når sannheten skal frem.

På vei ut er det bare såvidt jeg ikke slår til og kjøper en rouge og et rødt hjertesmykke de har hengende til salgs oppe på disken. Men 1510 kroner fattigere bare i hår så får det vente til en annen gang.

Skal jeg plukke på noe burde de kanskje tilbudt aromaterapi og investeringsbistand også. Og kanskje varm eplekake med krem. Men ellers er jeg veldig fornøyd altså.

4 responses to “Totalkonsept

  1. Hmmm…det begynner å demre for meg hvor husholdningspengene blir av…!

  2. Ja, du vet egentlig burde man hatt hår til anklene og klippet det selv med hekksaks. Også kunne man strikket klær til ungene av eget hårgarn.
    Det ville virkelig vært noe. 😀

  3. Javisst, det er sånn jeg gjør det. Bortsett fra at jeg ikke har tålmodighet til å la det vokse seg så langt.

  4. Du betaler ca 1100 kroner meir enn meg for ein frisørtime. :=

Legg igjen en kommentar

