Zump & Zapp-dagen er her!

Endelig, endelig, endelig! Zump & Zapp er tilbake etter en hel ukes fravær. Jeg har gledet meg til dette hele uken.

For uinnvidde er Zump & Zapp et egetoppfunnet uttrykk som karakteriserer fredagskvelden vår på en alldeles utmerket måte. Her snakker vi rødvin! Vi snakker hjemmelaget pizza med pepperoni og bacon! Og vi snakker popcornfest. Fredag er blitt det lørdag var da jeg var liten. Fredag er man dødssliten etter ukas sedvanlige kaos. Mens pizzaen tilberedes sprettes rødvinen og to foreldre står på kjøkkenet og drikker rødvin med stor nytelse og smatting. Roen senker seg, ingen leksemasing, ingen aktiviteter som skal rekkes, ingen spesielle plikter. Alt som må gjøres er å lage den gode pizzaen og rydde etterpå. Alle andre huslige plikter er bannlyst på Zump & Zapp. Har jeg nevnt at jeg er god til å lage pizza? Nå kan man tilogmed få kjøpt Peppes rømmedressing i butikken. Og det gjør vi! Den er best.

Så hvor kommer Zump & Zapp inn i bildet? Jo, det er gullrekka, det. Pizzaen spises i stua foran TV. Man setter på TV, inntar en behagelig zumpete stilling i sofaen og zapper frem til NRK’s gullrekke. Så spiser vi pizza, popper micropopcorn og drikker rødvin (voksne) og juice (barn). Ungene blir viftet i seng når Nytt på Nytt begynner. De legger seg alltid alene på Zump & Zapp. Er man heldig klarer man å holde seg våken helt til detektimen. Er man veldig opplagt får man med seg hvem som var morderen også. Forutsatt at man ikke dupper i godstolen lenge før den tid.

Neste morgen er gulvet dekket med popcorn og pizzarester, kjøkkenet ser bomba ut og rødvinen og juicen er tom. Eventuelle popcornrester fra skålene spiser barna til frokost før de voksne står opp.

 Er det rart jeg elsker Zump & Zapp?

5 responses to “Zump & Zapp-dagen er her!

  1. Rester? Hva er det???

  2. Rester? Hvorfor?

    Resten er fint. Nytt på nytt. Pizza. Men ikke vin i dag. Vin på tirsdag? Det blir også fint.

    Du sier «Neste morgen er gulvet dekket med popcorn og pizzarester, kjøkkenet ser bomba ut og rødvinen og juicen er tom. Eventuelle popcornrester fra skålene spiser barna til frokost før de voksne står opp.»

    Ser du gåsehuden min for deg?

    Jeg har forresten også kjøpt micropop i dag. Men hvis det blir liggense smuler på gulvet, DA altså!

    God helg, kjære Fryd! Og Goodwill, hvis du stikker innom!

  3. Ja, Mona. Og jeg forstår deg. Jeg får gåsehud selv også. Men jeg overlever. Og det er en trøst. Husk jeg er mye mer avslappet enn deg. Og jeg har både feiebrett og støvsuger.

  4. Jeg kommer gjerne en fredag, jeg.

Legg igjen en kommentar

