Frydefull drapsmaskin

Det er jeg som er drapsmaskinen. En ond drapsmaskin. Noen ganger føler jeg meg som Tommy (Calvin) som liker å leke at han kan utslette hele samfunn. Og der er jeg også. En ond hersker som truer et samfunn av små sølvskimrende dyr med en skjæbne verre enn verst. Nemlig «splattedøden» i møte med min onde fot – eventuelt hånd – hvis den er nærmest.  

Jeg sakser fra Wikipedia:

Sølvkre (Lepisma saccharinaer) et lite insekt som tidligere har blitt regnet under børstehalene.

Utseende
De voksne dyrene er mellom 7 og 12 mm lange. Sølvkre er et vingeløst insekt og har en kroppsformen er dråpeformet, noe flattrykt, langstrakt og jevnt avsmalnende bakover. De små, flate dyrene kan lett gjemme seg i sprekker og lignende. Kroppen er dekket av små, blanke skjell, og bakerst har dyret tre lange haletråder.

Levevis
Sølvkreet trives best på varme steder med høy luftfuktighet, og vi finner dem gjerne på badet eller på kjøkkenet. Det er et nattaktivt insekt. Det vil si at det er lyssky og aktivt i mørket. De rømmer fra lyset om man kommer inn på badet og slår på lysbryteren. Flukten er hurtig med typiske raske, buktende / svømmende bevegelser, derfor har de fått navnet «sølvfisk» på folkemunne. Om dagen gjemmer de seg bort i sprekker, under gulvfliser og gulvbelegg, under kjøkkenbenker, bak fliser og paneler osv. De kommer frem i mørket (om natten) for å spise på alle slags stivelses- og sukkerholdige stoffer som brødsmuler, mel, såperester, tapetklister osv. De spiser også proteinholdige stoffer som f.eks. døde insekter. I tarmen har sølvkreet enzymer som gjør at de også kan fordøye papir. Dette gjør at de i noen tilfeller opptrer som skadegjørere i museer og arkiver ved at de gnagerseg inn i bøker, frimerkesamlinger m.m.

 Husdyr

Det er altså denne fossil-lignende og sjarmerende kameraten jeg snakker om. Før jeg flyttet til dette huset (bygget i 1963) hadde jeg aldri sett et slikt kryp. Men her i huset trives de visst veldig godt skal man dømme etter bestanden.

Hver morgen når jeg står opp (jeg står alltid opp først) og slår på lyset på badet piler de små «vennene» til alle kanter for å gjemme seg. Da gjelder det å være rask. Og jeg er forbausende rask om jeg skal si det selv. I dag tråkket jeg på 5 stykker kun i løpet ca 30 sekunder. Istedenfor å irritere meg har jeg nemlig bestemt meg for å gjøre kampen mot disse husdyrene til en sport.

Ungene mine har jeg også trent opp. Tidligere ropte de på meg med dirrende finger når en av disse kjappingene forsøkte å krysse gulvet foran dem. Og mor kom og trampet. Nå tramper de selv! Jeg kjenner jeg er stolt. Mannen min er ikke like rask som meg. Dessuten ser han litt dårlig så jeg tror ikke han legger merke til dem. Men ser han en så trampes det der også. De blir forresten ofte fanget i feller i form av badekar, vaskekummer, gryter og lignende steder med bratte kanter. Er de i badekaret eller vasken setter jeg på kokende vann og spyler dem ned i sluket. Da forandrer de farge akkurat som reker. Bare at disse blir lysegrå og gjennomsiktige istedenfor røde.

De trives best på badene våre – og aller best på badet nede, der det er masse varme i gulvet og tørkestativ til famliens tøy. Selvsagt er det fuktig der. Det er jo et bad som brukes til tøytørk, jo!

Jeg har lest meg opp på fenomenet og funnet at en voksen hunn legger ca 100 egg og kan leve i 2-4 år. Det sier seg selv at det kan bli mye tramping for meg fremover. Men jeg kommer ikke til å gi meg. Ikke pokker. Selv om jeg egentlig skjønner at dette krypet har overlevd både dinosauruser og mammuter, og sannsynligvis kommer til å fortsette å herje i gamle hus inntil menneskeheten er erstattet av mer avanserte skapninger.

For uansett hvor mye jeg leser får jeg ikke noen veldig gode råd, annet enn å spraye litt, fjerne fukten og støvsuge istedenfor å vaske. For ikke snakke om å ha det kjøligere. Og da hadde vi nok fått det koselig på badet tenker jeg. Ingen dusjing og ingen vasking, jippi. Jeg er sikker på at Ole, Dole og Doffen og andre skitne fyrer hadde digget det. Selv tramper jeg heller noen ekstra tramp hver morgen på mitt gulvvarme bad, samtidig som jeg dusjer med god samvittighet.

Forøvrig håper jeg at de sølvkreene som overlever forteller eventuelle innvandrersølvkre at hjemmet mitt styres av en nådeløs diktator med jernfot og utsøkte torturmetoder. Slik at ingen sølvkre med vettet i behold vil finne på å søke oppholdstillatelse i dette terrorhuset.

9 responses to “Frydefull drapsmaskin

  1. Hei. Dette innlegget gir meg virkelig lyst til å støvsuge…. Bra. Ha en fin kveld.

  2. Bare hyggelig å kunne være til hjelp. Husk at hvis du støvsuger et eller flere sølvkre så bør du bytte pose og brenne eller fryse den. Ellers skal det visstnok være veldig trivelig for sølvkre i støvsugerposer. 🙂

  3. Vi hadde sånne i gamlehuset. Vi hadde skolopendere også, det var mye verre. Aller verst av borebillene. Nest etter husedderkoppene. Grøss.

  4. Æææææææ – jeg HATER dem. Og jeg HATER å skvisje insekter. La meg anbefale Raid-spray, min beste venn i Australia 😀

  5. Raid-spray høres ut som noe som til og med fjerner ungene.

  6. Nå tenkte jeg først at «ja, du bør kanskje ikke la barna leke med sprayen» … men så slo det meg at du antageligvis mente ungene til sølvkreet *fnis*

    Den skulle vel gjøre kakerlakker og andre moroheter sterile … men det hjelper jo bare mot de du får sprayet, og alle de hundre andre som bor under gulvet fortsetter jo med sitt… Dessverre. Men det er veldig tilfredsstillende å gi en liten dusj og så se selv den største ‘roach falle til gulvet med krampetrekninger.

  7. Sølvkre er det her også, jeg skviser dem.

  8. En gang var det en gigantisk en på doen i gamlehuset i Bergen. Jeg gikk rett på den en grytidlig morgen da jeg måtte på do.
    Dagen etter satte Mannen i gang med å fliselegge hele toalettet..

Legg igjen en kommentar

