Hold kjeft og stem for faen!

Mandag denne uken gikk jeg i mitt livs første demonstrasjonstog. Jeg må innrømme at jeg følte meg litt som Tårnfrid da jeg på vei hjem fra et møte organiserte mann, unger og fakler.

Opptakten var et skriv fra FAU som oppfordret alle foreldrene på skolen til å møte opp og demonstrere mot kommunens planlagte budsjettkutt i skolene. En reduksjon på 2 lærere fra hver skole er mange lærerstillinger å kutte i et allerede stramt skolebudsjett. Og da snakker vi om en såkalt rik kommune.

Det var en fin opplevelse selv om været var surt og det blåste «nordavind fra alle kanter». Ungene gikk andektig med fakler, og da vi kom til rådhuset fikk vi den gode protestfølelsen der vi sto i klynge og ropte «Nok er nok!» til politikerne som ikke skjønner at det er barna vi må satse på. Jeg var litt stolt over å være med og vise at også foreldre i vår kommune kunne engasjere seg. Og da ordføreren sa at dersom skolene skulle skjermes så ville det gå ut over gamle og syke så buet vi i kor, og ba henne heller sende vekk alle konsulentene som fakturerer kommunen med gaffel.

Stor var derfor overraskelsen da man i lokalavisen neste dag ble beskyldt for å være usolidarisk. Og at det dessuten var ufint å bruke barn i demonstrasjonen. What? Har vi liksom ikke lov til å reagere? Er det feil å engasjere seg? Heldige jeg har en pappa som istedenfor å blogge skriver leserinnlegg. Jeg håper dette blir trykket i lokalavisen i den nærmeste fremtid:

KJÆRE VENE. 

Det er ikke ofte jeg får ”hakaslepp” av å lese forsiden på Budstikka men her om dagen skjedde det. Horn Øien raser mot foreldreaksjonen som krevde NULL KUTT . Slik går ikke an i rike Asker hevdet KRF-toppen ifølge Budstikkas utsendte. Hun fikk støtte av flere andre politikere. Hva tror politikerne vi velgere er? – umælende tosker som bare skal avgi stemme i september hvert fjerde år og siden holde kjeft? Noen av oss velgere har også en hukommelse som rekker helt tilbake til valgkampen på ettersommeren. I den lovet flere av koalisjonens partier sterk satsing på skole og barnehager. Nå kutter partiene budsjettet med 22 millioner og har den frekkhet å kalle aksjonen for usolidarisk.

Fru Conradi – i ditt innlegg overfor protesttoget tok du utgangspunkt i om vi ville like et stort kutt i helse og omsorg. Nei det ville vi ikke, men du kunne kanskje ha valgt andre sektorer når du satte ting opp mot hverandre.

Fru Horn Øien – du vil prioritere svake grupper. Vet du hvem det går utover når lærerstabene bli redusert? Nei, det er ikke de flinke elevene – det er de med lærevansker som nå mister ekstratimer og nødvendig støtte.

Hr. Østeby – du har da vært lærer på Bleiker Videregående siste skoleår. La du ikke merke til at mange av dine kollegaer etter flere års skolekutt var utslitte?

Et gammelt ord sier at vi får de politikere vi fortjener, men maken til politikerarroganse har vi ikke fortjent.

 

Hurra Pappa! Jeg er stolt av deg. Like stolt som du er av meg som gikk i det fakkeltoget.

4 responses to “Hold kjeft og stem for faen!

  1. Godt sagt – og ikke gode resultater for Norge i international sammenheng heller. Ny pisa undersøkelse og vi faller fem plasser, ref min blogg idag.
    Stå på – det kommer nok flere tog… 🙂

  2. Du skulle blogge hver dag, du. *sitter på gjerdet*

  3. Ja, jeg skulle det, Mona. Men så er det så mye annet jeg også må gjøre. Nå har jo tilogmed julekalenderen begynt.

  4. *stående applaus*

Legg igjen en kommentar

