Akterutseilt?

Skip o hoi! Det var en gang i tiden at folk hadde god tid. Da seilte man seilskuter over havet og en reise tok flere måneder. Men de som reiste ut var jo de som egentlig ville ut og frem og se noe nytt. De andre som ble igjen hjemme var de akterutseilte. De akterutseilte var de som aldri kom noen nye steder, lærte nye ting eller opplevde noe nytt.

Seilskute

Nå kan man hoppe på et fly eller tog og komme seg nær sagt hvorsomhelst. Og man kan utdanne seg og bli nesten akkurat det man har lyst til. Bare man gjør de rette valgene og hopper på i tide.

Vi står overfor massevis av valg hele tiden. Noen av valgene hopper man på og henger med i svingene. Andre lar man gå. Selv lot jeg for eksempel tidlig karrieren som fotballspiller eller langrennsløper gå fra meg. Det var muligens et slags bevisst valg. Moren og faren min valgte å melde meg inn i kor istedenfor musikkorps. Derfor lærte jeg aldri noe blåseinstrument – neida det er ikke for seint å lære det ennå, men skulle man blitt god burde man hoppet på toget den gangen det gikk. Jeg ble i det minste over gjennomsnittet god til å synge.

I dag forsto jeg at datteren min var for gammel. Vi har gått på skøyteskolen i kunstløpklubben tre sesonger. Jentungen begynte da hun var 8 år. Underveis er mindre jentunger blitt plukket ut av skolen og sendt videre til aspirantkurs. Men ikke min datter. Hun er visst for gammel. For jeg syns virkelig hun er flink (myrsnipe). Det er mulig jeg valgte bort hennes mulige karriere som kunstløper da jeg unnlot å melde henne på i 6-års alderen.

På følgende områder er jeg IKKE akterutseilt:

  • data (jeg jobber med data, leker med data, bruker det som verktøy, oppslagsverk og underholdning)
  • musikk (her lot jeg toget gå fra meg da jeg fikk unger. Jeg sluttet faktisk å høre på musikk eller lage musikk selv i en lang periode. Da jeg plutselig våknet opp av småbarntiden kastet jeg meg frem og klarte å slenge meg på siste vogn på toget)
  • matlaging (om ikke helt i teten så henger jeg med så vidt det er)
  • bilkjøring. Så lenge jeg slipper å lukeparkere.
  • tekniske duppeditter. Jeg simpelthen elsker dem.

Disse togene har definitivt gått for meg.

  • Alle typer idrettskarriere. Mulig jeg kunne prøvd stillestående skyting hvis det ikke var for dårlig syn.
  • Modellkarriere. Liten og rund, I don’t think soooooo….
  • Sangkarrieren. Jeg var der! Jeg kunne valgt annerledes. Jeg valgte det bort fordi jeg hadde fått meg kjæreste og ikke hadde tid til å reise til Sverige og studere sang. 😦
  • Håndarbeide. Det begrenser seg til blånisseluer, men det klarer jeg fint.
  • Mote og sminke. Her føles det helt klart som om man hinker etter på krykker, tafatt og hjelpesløs.
  • Spill – alle typer data og TV-spill. Vi har playstation 2, men jeg interesserer meg minimalt for det. Alle nettspill kjeder meg – bortsett fra muligens gode gamle Tetris og en enkel kabal i ny og ne.

Jeg har akseptert mine egne valg og konsekvensene av dem, men søren så leit det er å se at ungenes valgmuligheter snevres inn. Sukk.

3 responses to “Akterutseilt?

  1. Du er ikke akterutseilt på bilkjøring, du! *HYLGRINER*

  2. Er dette et meme, en slik utfordring? 😀

  3. Ja, jeg syns du skal ta det som en utfordring, kjære du. Jeg er sikker på at du kan gjøre noe veldig bra ut av det.

Legg igjen en kommentar

