Jeg er blitt voksen og tør å innrømme at jeg liker gospel, blues og jazz

Det ene utelukker jo heldigvis ikke det andre, men nå er det sagt i all offentlig. Jeg liker gospel, blues og jazz veldig godt. Også liker jeg klassisk musikk, korsang og opera. Og i kveld har jeg sittet og lagt inn masse av de gamle CD’ene i hylla på PC’en slik at jeg kan ha dem på iPod’en også. Den fine iPod’en som er full av «riktig» og «kul» pop og rock samt litt barnemusikk for ungenes skyld.

Det har tatt meg lang tid å komme hit at jeg kan innrømme dette. At jeg faktisk i ensomme stunder velger jazz og blues fremfor mer mainstream musikk. Og når TV’en står på og debattantene diskuterer så spruten står i Standpunkt, Brennpunkt og Rikets røst sitter jeg her foran PC’en med øreklokker på hodet og digger opera og gospel mens jeg småsynger inni meg. Jeg gir visst litt beng hva som er politisk korrekt. For hvem velger vel å bli sur og irritert over kranglingen på TV når man kan kose seg med musikk og egne tanker.

Det er litt trist at smaken min ikke å noen måte deles av f.eks. min ektemann. Til gjengjeld er ikke jeg så glad i hans smak heller – i hvert fall ikke ytterpunktene. Men vi møtes på midten med god gammeldags popmusikk, heldigvis. Ellers ville det blitt kjedelige bilturer.

IPod’en min har hjulpet meg langt på vei til å skjønne min egen smak. Jeg må ha vært litt ubevisst tidligere – bare likt musikk uten å definere hva jeg likte eller hvorfor. Med iPod’en lager jeg spillelister med artister jeg liker og favoritter og kosemusikk. Også ser jeg på sjanger og oppdager at det faktisk er et mønster.

Allerede den første uken med iPod’en fikk jeg denne lykkelige lille følelsen av at på denne lille duppeditten kan jeg stappe inn MIN musikk og høre på den uten at noen ler eller gjør narr eller ber meg slå av den fæle jazzen. For en frihet! For en vidunderlig frihet å kunne velge bort musikk jeg ikke liker, og faktisk fokusere på det som er mitt. Før hørte jeg alltid på radio, men ble irritert over hvor utrolig lite variasjon det var i musikkutvalget. Hvis en låt er litt hott så går den flere ganger om dagen. I hvert fall hvis du hører på P3 eller P4 – ingen sammenligning av de to forøvrig.

Nei, nå laster jeg ned favorittprogrammene på podcast – uten den musikken som irriterer meg. Og når jeg vil høre på musikk så velger jeg selv den musikken jeg vil ha. Før måtte man ha med eg enorme hauger med CD’er på tur. Nå holder det med en pitteliten iPod eller mp3-spiller på baklomma så har man plutselig mange tusen sanger å velge mellom.

Jeg tror jeg liker å bli voksen. Jeg liker å velge selv og det er deilig å endelig komme ut av skapet og innrømme hvor jeg står uten å skjemmes.

Nei, jeg er ingen musikksnobb. Det tror jeg nok ingen ville kalle meg. Og jeg skal bli veldig mye eldre før jeg begynner å like hardingfele og trekkspill. 🙂

2 responses to “Jeg er blitt voksen og tør å innrømme at jeg liker gospel, blues og jazz

  1. Flaks for meg at du liker blues. 🙂

  2. Haha, jeg elsker jazz. Jeg har sagt at jeg liker rock altfor ofte. Og jeg LIKER jo rock. Jeg bare elsker jazz. mmm

Legg igjen en kommentar

