Fryd i familien

Tittelen på posten fant jeg på da jeg sto på kjøkkenet og brettet tøy i dag. Jeg har nemlig oppdaget nett-TV og lykkelig sto jeg der og sorterte truser og kluter og T-skjorter mens jeg så Christine Koht utfolde seg på skjermen på besøk hos den norske familien. Morsomt egentlig, å se noen reise rundt og spørre og grave og finne ut hvordan folk har det. Det får meg til å føle meg velsignet normal når jeg ser at absolutt alle andre også har kaos og haugevis av logistikk som må løses hver eneste dag.

Jeg føler at jeg sliter og kaver og ordner dagstøtt egentlig – uten at det hjelper på hverken ryddighet eller kaosreduksjon. Også sier Koht det så bra. MAN ER ALDRI AJOUR! Nettopp! Man er aldri ajour hvis man har mann og hus og barn. Absolutt ikke. Det er alltid noe å finne på. Aldri et kjedelig øyeblikk. Jeg tror ikke jeg noensinne kjeder meg hjemme. Jeg har bokhyller fulle av bøker jeg gjerne skulle ha lest. Jeg har harddisken full av musikk jeg ikke får hørt på. Jeg har håndarbeid rundt omkring i skap og skuffer som aldri noensinne kommer til å bli fullført. Jeg har en kjellerstue full av rot som burde vært  ryddet opp i. Men for pokker. Jeg har tellekanter i klesskapet mitt. Det er da noe for søtten!

Jeg har to yndige barn også. Og en mann som gjør det jeg ber ham om hvis jeg spør flere ganger. Sammen er vi en familie. Ungene liker å flytte på ting. De liker å bære ting rundt omkring. Minstemann er en samler som samler på alle mulige småting. I vinduskarmen ligger alle de fine gråsteinene han har funnet på skogturer. Trår man inn på rommet hans med bare føtter risikerer man å tråkke på en Pokemonfigur. Har produsentene av disse figurene noensinne tenkt på hvor inn i hampen smertefullt det er å tråkke på en av disse figurene med bare føtter. Ja, jeg bare spør. Jeg har en datter som samler på dragefigurer. Veggene hennes er fulle av drageplakater, og jeg tror hun har minst 10 forskjellige drager i alle størrelser som bor rundt omkring på bord og benker.

Mannen min samler heldigvis ikke på noe annet enn aviser. Men de har vi til gjengjeld nok av. Han vet jeg er rask til å kaste så han stuer dem unna for å hygge seg med dem når han får tid. Hahahaha! Det hadde holdt med en lørdagsavis sier nå jeg. Han gjemmer unna reklameaviser også. I tilfelle det er noe vi trenger på tilbud. Er det noe vi ikke trenger så er det mer ting! Til jul kjøpte jeg en WasserMax til ham. Det er et apparat som tilsetter kullsyre til vann. Den er kjekk som søren. Ungene har allerede fått en ny favorittdrink. Solbærsaft med bobler. Jeg fikk dessuten dobbelt vaffeljern – så nå kan jeg steke vafler dobbelt så fort. To stykker fikk jeg endog. Klart jeg kunne beholdt begge – så kunne vaffelstekingen gått fire ganger så fort. Men jeg var ute og byttet den i en blender slik at jeg kan lage Smoothies. Kjekk å ha. Må bare rydde plass på kjøkkenbenken. Jadda. I dag – tredje juledag har jeg fortsatt ikke pakket ut posene med alle julegavene vi fikk. Alt må jo få en plass. Og det var den plassen, da.

Men det er Fryd i familien jeg skal skrive om. Guttungen fikk Monster-Buzz til Playstation 2 til jul. Da kan man spille 4 personer samtidig. Vi spilte hele familien første juledag. Ungene på henholdsvis 6 og 9 er forbannet gode. Tidligere lot vi dem vinne. Nå klarer jeg ikke engang å slå 6-åringen selv om jeg prøver alt jeg kan. Vi hadde en morsom stund. Det er godt å være sammen med yndlingsmenneskene sine i ro og mak uten noen «må og bør» hengende over seg. Å spille spill med ungene er samhold og moro, det. I dag skulle vi ake sammen. Også regnet snøen bort. Sånn gikk det med den aketuren. Håper det blir flere sjanser i år.

Pludre pludre pludre pludre pludre. Jeg skal lese korrektur på dette en annen gang. Nå skal jeg inn i stua og sjekke hva mannen driver med. Tenk om det er noe moro jeg går glipp av.

Legg igjen en kommentar

