Kunst er kunst og selvgjort er velgjort

Jeg har ikke greie på kunst, altså. Ikke i det hele tatt. Men noen ganger ser jeg kunst som jeg liker, og ofte kunst som er sånn passe, og ikke minst ser jeg kunst som forarger og irriterer meg. Heldigvis er kunst en smakssak. Og noen liker tilogmed elg i solnedgang eller sigøynerpike med store tårevåte øyne.

Hjemme hos oss har vi ikke massevis av penger å kjøpe kunst for. Ikke engasjerer vi oss så mye for kunst heller. Men vi har da ting på veggene som vi liker sånn noenlunde. Bortsett fra den dyreste og fineste kunsten vi har da. Den liker jeg ikke så veldig godt. Det er en original akvarell av Kåre Tveter. Han er visst kjent. Men jeg syns bildet er dystert. Heldigvis er det ikke så prangende, og der det henger ser det helt OK ut.

I sommer malte vi stua. Da grep jeg sjansen til å fjerne en innrammet plakat av Gustav Klimt. Det forestiller to havfruer som ligger mot hverandre og er hverandres speil. Men jeg ser ikke motivet. Jeg ser en stygg bjørn eller løve eller noe. Det er få andre som ser det jeg ser. Men guttungen som den gang var 2 skjønte meg. Han så på bildet og sa «Whææææææ!» og viste med mimikk at det var et veldig skummelt dyr. Nok om det. Det er flyttet ned i kjellerstua der jeg aldri er.

skummel bjørn

Vi har også en annen plakat i stua – men den har jeg kjøpt selv og den liker jeg. Dyr var den også husker jeg. Jeg tror jeg gikk og tittet på den i flere uker før jeg slo til og kjøpte den. Og heldigvis er jeg ikke lei ennå. Det må jo tyde på at den gir meg noe, uten at jeg skal begi meg ut på noen analyse. Den har krafige rødtoner og forestiller egentlig bare masse kroppsdeler.

Fin plakat

Over pianoet har vi to puppedamer. De har hengt der lenge. Spontankjøpt på kunstauksjon. Neida, ingen fancy kunstauksjon, men en slik auksjon der de selger «kjempebillige» tepper og litt kunst. Og det står en munnrapp superselger og forsøker å piske opp stemningen, mens 10-12 slitne husmødre og tilsvarende ektemenn står og forsøker å komme seg videre og forbi.

Puppedamene er fine nok, de. Men de var en dyr spontanhandel, selv om ikke har angret så mye på puppedamene i ettertid. De henger nå der. Signert av kunstner og er henholdsvis nr. 9 og nr. 175 av 195.

Puppedame1    Puppedame 2

Over sofaen har vi også et numrert trykk av en kunstner ved navn Dag Hol. Jeg måtte klatre opp i sofaen og titte bak bildet, siden skriften var vond å tyde. Det er en håndkolorert låve! Fargene er fine. Jeg tror jeg liker det, selv om det ikke er et bilde jeg ville kjøpt selv. Det var en bryllupsgave.

 Låve

På én vegg har det imidlertid vært tomt lenge. Vi har tittet og sett og ventet på den rette kunsten – verdig denne lange veggen. Det skulle være en slags serie, tenkte vi. Litt mørke, men samtidig fargerike var planen. Men vi fant aldri den serien vi lette etter. Da var da jeg bestemte meg for å produsere kunsten selv. Det har vært en slags kunstnerisk prosess. Akkurat som en ordentlig kunstner. Jeg har valgt ut fotografier jeg selv har tatt og fiklet og fiklet med dem på PC’en. Etter et halvt år fant jeg endelig rette teknikk og seks bilder ble sendt til forstørring. Fire av dem igjen ble utvalgt til å bli rammet inn. I dag har jeg hentet «kunsten» min. Jeg syns den er jækli fin og gleder meg til å henge opp i morgen.

Her er et av de vakre bildene.

superkunst

Og slik ser de ut slik som de ligger på PC’en.

Veps Hestehov blader Tulipan

Håper jeg ikke går lei av dem altfor fort. Slike kunstneriske prosesser kan være litt slitsomme.

One response to “Kunst er kunst og selvgjort er velgjort

  1. STILIGE!! Tror jeg likte tulipanen din best. Kanskje du skal produsere en ny type plakat kunst med bildene dine?
    Jeg er veldig glad i kunst. Kanksje mest glad i den jeg misliker. Det er litt utfordrende. Og noen ganger liker jeg det jeg misliker etter at jeg har sett på det lenge. (det kan ta noen år… men vi er to om å velge kunst her i huset!) Det er spennede prosesser! Men noen bilder liker man jo aldri. Heldigvis er det mange andre som liker akkurat de bildene godt!

Legg igjen en kommentar

