Harrytur med en smak av luksus og danseband

Vinterferiens eksotiske reise gikk til Strømstad. For å «sprite opp» ferien med litt mer enn varer fra Systembolaget, bestilte vi en natt på ærverdige Laholmen Hotell. Ungene jublet da de skjønte vi skulle bo på hotell. De er ikke akkurat bortskjemt med denslags. Vi reiste fra strålende sol hjemme til øspøsregnvær i Strømstad. Men vi fikk låne paraplyer på hotellet og siden jentungen og jeg nylig har sett «Singin’ in the rain» på Oslo Nye, var det bare gøy å gå i regnet og synge mens vi lette etter en egnet pizzabule.

En tur på det lokale badeanstalt fikk vi også med oss. Og ungene fikk utforsket en hel nattklubb før den ble fylt opp, og vi spiste vanvittig nydelige kreps gratinert i hvitløk i hotellets restaurant. Da ungene var lagt altfor seint vurderte vi å køye selv også. Men så er det jo sånn at vi altfor ofte sitter hjemme og koser oss. Nå hadde vi sjansen til å sjekke livet. Så etter å ha sittet til ungene sovnet gikk vi opp i restauranten igjen der det «kjente» dansebandet «Casablanca» hadde rigget seg til.

TV-vante som vi er – altså som seere vel å merke – var det gøy å stille seg opp og observere livet. Ja, for egentlig var vi jo altfor unge til å være der såklart. Trodde vi selv i hvert fall. Her var det både åreknuter og ølvommer ute og gikk. Og vi sto og flirte og kommenterte verdensvant. Se på han der, lurer på hvem han skal sjekke, hun har i hvert fall fått litt for mye å drikke, de der har gått på samme swingkurs. Joda, jeg innrømmer det. Vi var litt hovmodige der vi sto.

Det er da den frydefulle mannen galant spør om vi ikke skal svinge oss en liten tur vi også. Jeg trodde selvsagt aldri han ville spørre. Og klumsete som bare to 40-åringer som hadde sin glansalder på 80-tallet kan være, svingte vi utpå sammen med alle de andre danseglade nordmennene på harrytur. Det var faktisk ganske gøy! To blondiner som svingte seg på gulvet viste seg å være mann og dame. En dame med veldig kort skjørt og særdeles høye støvletter deiset i gulvet rett foran oss. Og sjarmørsangeren var ute på dansegulvet og svingte seg mens han sang halvsurt i mikrofonen.

Jeg må innrømme at jeg følte meg litt ensom da min makker for kvelden gikk for å se til ungene. Men jeg klamret meg til ølen hans mens jeg tittet på de som danset. Og tenkte at jeg så ut som den slitne barnemora på tur jeg nå engang var. Men en sjarmør på noen-og-femti prøvde likevel intenst å få blikkontakt, og da han ikke helt lyktes klarte han å bøye seg for å knytte skolissen rett bak meg. Rumpe mot rumpe for å si det slik. Sjarmerende sjekketriks. Det var da min helt kom meg til unnsetning. En voksen kar med ølvom, snille øyne og lav stemme ba meg opp til dans. Og jeg slo til. Da den frydefulle mannen kom tilbake steppet jeg rundt på gulvet med min redningsmann og hadde det alldeles utmerket. Vel, så var ikke dansepartneren min drømmemannen, men jeg var bare glad over å bli bydd opp der og da.

Den frydefulle mannen moret seg også da han var ute og trakk «frisk luft». To venninner hadde en diskusjon foran to potensielle friere. Den fulleste ville gå romantisk tur med de to mennene hun hadde funnet. Venninnen påpekte høflig at de tross alt hadde med seg guttene sine, og at hun dersom hun først skulle være utro så måtte det være noe bedre enn det der :peke på friere:. Jøje som vi lo.

Da festen virkelig begynte å utvikle seg kjente vi for å trekke oss tilbake. Like greit når man skal stå opp med barn neste morgen. Og harryshoppingen tok vi på veien hjem på lørdag. Et døgn i Sverige og vi hørte knapt nok svensk tale. Like greit å innlemme Strømstad i Norge mener nå jeg. Bortsett fra at det i så fall mister sitt «eksotiske» preg.

Legg igjen en kommentar

