Fotball og fotball er ikke det samme

Det er EM i fotball. Jeg er så inderlig uinteressert. Jeg tror aldri noensinne fotball har interessert meg. Faren min derimot er veldig opptatt av fotball. Han forsøkte før jentefotball var vanlig å trene sin datter til å bli en fotballspiller. Selvsagt mislyktes han. Noe annet skulle tatt seg ut. Og heldigvis hadde han en sønn som kunne gå i hans fotspor og bli fotballspiller. 

Jeg har altså skydd fotball i alle år. Aldri har jeg giddet å se en hel fotballkamp. Jeg har takket nei til cupfinalebilletter, gått ut av rommet når det har vært fotballkamper og i det hele tatt ignorert sporten fullstendig. Jeg mener – det er nok av folk som er fullstendig hekta på fotball. Bare se på TV og i avisene. Folk dør og kriger utkjempes mens en fotballspiller med akillesskade får de feteste overskriftene. 

Så skjer det at jeg selv får en sønn. En gutt som har en far som kun er middels interessert i fotball og en mor som skyr sporten. Men som førsteklassing skal han selvsagt sparke fotball som alle de andre guttene. Han får utlevert drakt på første trening. Den er stor. Trøya rekker langt ned på lårene. Shortsen henger langt nedenfor knærne. Strømpene jeg selv har kjøpt rekker opp til lysken så de må vi brette mange ganger. 

Og få uker etter at lagene er etablert er det første kamp. Far rekker selvsagt ikke hjem fra jobb så mor stiller på kamp etter å ha rigget til guttungen som seg hør og bør med leggskinn og overdimensjonert fotballdrakt. Han er så søt lille lysluggen min. 

Og det som jeg aldri trodde skulle skje, det skjer. En meget engasjert mamma står på sidelinjen og heier og roper. Løp! Løp! Ta ballen! Gå i forsvar! Skyyyyyyt! 

I dag sa han litt beskjemmet. «Du roper så mye, mamma. Jeg blir helt flau!» Så mye for hun som ikke bryr seg det minste om fotball. Men jøje meg så bra underholdning. Ikke aner jeg stillingen. Ikke kan jeg reglene. Men jeg koser meg glugg ihjel på fotballkamp med førsteklassinger som løper i klynge etter ballen og som er like blide enten de taper eller vinner. 

Jeg digger barnefotball! Det er mange innbyttere, engasjerte foreldre, småtasser som leker sisten eller prøver å slå hjul mens de «sitter på benken» og ingen vet hva resultatet ble når de går av banen.

Mens jeg skriver dette sitter den stakkars mannen min nede i kjelleren og ser på fotball-EM. For sånne landskamper er fortsatt gudsjammerlig kjedelige. Dessuten har jeg fått min dose med fotball i kveld. Og resultatet ble noe slikt som 6-5 eller 5-5 til vårt lag. Det er ikke så nøye. Det viktigste er at mamma står på sidelinjen. Og at hun ikke roper så mye at han blir flau. :bluss: 

3 responses to “Fotball og fotball er ikke det samme

  1. Tror jeg skjønner hva du mener. Har heller aldri likt forball, som deg aldri sett en hel kamp eller satt meg inn i reglene, men så stolt på min datter på 9 da hun kom med sin første fortballdrakt og hadde kjøpt seg fotballsko for sine egne penger.
    Ikke vet jeg hva de tårene i øynene gjorde der i mine øyene, hehe:-)

    Hun er ballredd hun da, sier hun som spiller både hånball og innebandy uten redsel, så ordentlige treninger tør hun ikke.
    Men stolt av fotballdrakta si som visstnok er en Liverpooldrakt, det er hun:-)

    Lykke til med flere kamper(*host* dugnader og turneringer som begynner klokka 8 om morgenen, hehe) og treninger.

  2. Haha, kjenner meg igjen!! Hakke peiling på fotball, men da eldstegutten spilte var jeg helt med, særlig den gangen han scora (var bare en gang), da gikk vi helt av hengslene alle sammen..

  3. Mannen er sånn her, har aldri hatt et fnugg av interesse, kan ingenting, men hopper og hyler og heier på kampene! Og alt er fantastisk bra gjort av poden 😉 Er ikke det litt bra at dere blir sånn, da?!

Legg igjen en kommentar

