Å stå i stil med bilen

Jeg så et ungt par i dag. De kjørte en slik rød amerikansk sportsbil cabriolet. Samme merke og type som «Lynet McQueen» fra Disney. Jeg husker bare ikke hva det merket heter. Han som kjørte var kjekk. Mørk skinnjakke, mørkt hår og solbriller. Ved siden av ham satt en flott blondine. Hun hadde lang, lys lugg som hang ned foran det ene øyet. Og selvsagt hadde hun solbriller og skinnjakke hun også. De så bare så vellykket og kule ut. Og jeg tenkte at sånn må man vel bare se ut når man kjører en så kul bil. 

Så satt jeg der i bilen min og tenkte med meg selv at sannelig er det deilig å ikke måtte se så kul ut bestandig. For man må vel stashe seg når man klyver inn i en så vanvittig dyr og heftig bil? Så jeg ser meg selv litt utenfra der jeg kjører min sølvgrå Mercedes A-klasse. Jeg har hvit hetejakke over lilla genser, jeg har bustete hår og jeg er helt sminkefri. Solbrillene aner jeg ikke hvor er akkurat nå. De dukker vel opp.

Bilen min er altså en stødig liten A-klasse. Den er en solid, sølvgrå bil fra 2004 som går på diesel. Også har den automatgir. Jeg er veldig glad i den bilen. 

Så hvilke egenskaper er det jeg falt for? Jo, den har altså en praktisk og samtidig diskret farge. Den er lett å kjøre og lett å like. Den ligger stødig på veien og er lett å styre. Den er romslig inni, og samtidig liten og praktisk utenpå. Den er kjapp og samtidig sterk. At den ikke sløser med drivstoff er også veldig praktisk. Bagasjeplassen er ikke den største, men den duger fint for en familie på 4 på weekendtur. 

Og her kommer altså cluet. Jeg tror jeg står i stil til bilen min. I en A-klasse kan man gjerne ha en sliten hettejakke og jeans. Man kan ha bustet hår og det er helt greit at det ligger et par tomflasker og slenger i baksetet. Ingen vil reager engang når jeg kommer putrende inn på parkeringsplassen foran butikken. Bilen min skiller seg ikke ut på noen som helst måte, men jeg som kjenner den vet at den er fantastisk. Ingen vil noen gang ha urealistiske forventninger til min bil. Den er akkurat det den utgir seg for. 

Sånn vil jeg også bli oppfattet. Sånn vil jeg være. Jeg håper noen en gang tenker noe slikt som. «Sannelig, hun der står skikkelig i stil til bilen sin»

One response to “Å stå i stil med bilen

  1. Tøff bil og godt skrevet 🙂

    Lurer på hva slags bil som passer til meg….litt å tenke på der jeg kjører til og fra jobben hver dag og ser på biler og menneskene inni 🙂

Legg igjen en kommentar

