Den dyrebar tiden og alt den kan brukes til

I dag fikk jeg plutselig ekstra tid lagt i fanget. Tid! Ubesudlet og frydefull tid som kan brukes til nyttige ting som gagner meg selv. Jeg skriver allerede lister i hodet mitt over alt det denne tiden skal brukes til. Jeg skal begynne å trene! Jeg skal gå lange turer. Jeg skal bli flinkere til å lage sunne middager og spise riktigere mat. Jeg skal ta vare på meg selv. Ja, kjellerstua bør forresten males. Og kanskje kan jeg kjøpe julegaver i oktober?! Tenk å slippe å styre med alt i siste liten til en forandring. 

Jeg skal si opp jobben i morgen. Det har jeg tenkt på lenge. Minst et halvt år har jeg gått og tenkt at det er forferdelig trist og stusslig å jobbe der jeg jobber. Joda, jeg visste at jeg gikk et skritt tilbake da jeg valgte å ta en jobb jeg var overkvalifisert for. Men det var kort reisevei og akkurat da lokket det veldig. Men jeg kunne ikke forestille meg at det skulle bli slik det ble. Og da tør jeg ikke utlevere noe mer enn akkurat det at det ble veldig traurig. Hver morgen i lang tid har jeg grudd meg til å gå på jobb. Jeg har gnagd og gnisset tenner og nakke og rygg har stått i helspenn. I det siste har jeg fått vondt i magen også. 

Arbeidsmiljøet har vært veldig dårlig lenge. Og grepene som er gjort for å rette på ting har vært galere enn galest. I dag kalte sjefen meg inn på møterommet for samtale. Og han lurte på hvordan det gikk med jobbsøkingen min. Jeg har allerede informert om at jeg ikke ville fortsette etter at kollegaen min ble mobbet fra jobben. Så jeg beklaget at jeg ikke hadde funnet noe ennå. Da kom han med tilbudet sitt. Jeg kunne si opp i morgen og få lov til å gå på dagen med tre måneders lønn. Og tok jeg ikke imot tilbudet så skulle han sørge for at jeg kom til å angre. Han påsto at JEG bidro til å lage misstemingen. Så rart. Man gjør en masse rare grep, og syns det er ille at medarbeiderne blir lei seg over sårende kommentarer og dårlig folkeskikk. Jeg tar det uansett ikke personlig. Ikke pokker om jeg gjør. 

Det er mulig han trodde jeg skulle bli lei meg. Men inni meg eksploderte lykkefølelsen. Jeg tok betenkningstid, men det var bare et spill for galleriet. Fortsatt mens vi satt der ropte hele kroppen og hodet mitt «JA! JA! JA!». Og da jeg dro hjem til mamma for å fortelle kommenterte hun idét jeg kom inn døren at jeg strålte. Og gratulasjonene har regnet inn i dag fra familie, venner og bekjente. Selv kunne jeg ropt det ut fra nærmeste kirketårn. 

Selv med dårlige tider regner jeg med å få meg en jobb. Så får jeg heller svelge en kamel og sette meg i bilkøen på E18 igjen, eller forsøke å albue meg inn på morgentoget. Heller jobbe med hyggelige folk som verdsetter en framfor å «dø litt» hver eneste dag på en arbeidsplass der ingen tør å si noe, og mistro og dårlig stemning ligger tungt over alle. 

Og jeg vet at tiden kommer til å fly altfor fort. Men planleggingen er halve moroa. I tankene får jeg tid til det utroligste. Og den treninga skal jeg lage plass til uansett. Nå SKAL jeg i gang igjen. 

I morgen er min siste arbeidsdag. Tenk det! Jubel!

4 responses to “Den dyrebar tiden og alt den kan brukes til

  1. Dette var riktig god lesing! Nå har ikke vi hatt mest kontakt siste 100 år, men dette må jeg bare gratulere med! Jeg har selv grudd meg og hatt kroppsdeler i helspenn, så jeg vet litt om den følelsen. Ja, dette kjenner jeg at jeg unner deg veldig. Hurra, hurra!

  2. Kropp i helspenn er ikke gøy, nei. I morgen når jeg går derfra tror jeg at jeg kommer til å kaste 100 kilo av nakken.

    Nå har jeg så god tid at jeg kan dra på sykebesøk til nyopererte folk jeg ikke har sett på 100 år. 🙂

  3. Gratulerer! Det går bra. Og tida du har til rådighet kan du kjenne på og ha til gode senere! Bare det er en gave!

    Gratulerer med å vite at det er sjefen og ikke deg – for det er mange som tar feil når de får en slik beskjed.

    Lykke til 😀

  4. Jeg er så klar for å lunsje sosialt, du aner ikke. 🙂

Legg igjen en kommentar

