Småhyper listeskriver

14 dager siden sist jeg skrev. 14 dager uten jobb å stresse til hver dag. Og jeg har det så hektisk at jeg ikke engang får tid til å blogge. Det er nok store sjanser for at det er meg selv som ikke har landet helt, eller som muligens ikke tillater meg selv å lande. Jeg står fortsatt opp sammen med ungene hver morgen. Det går fortsatt i hundre om morgenen hos oss. Og jeg rekker fortsatt ikke å spise frokost. I hvert fall ikke før mann og barn er ute av huset. Og når de da endelig ramler ut av huset puster jeg litt ut og titter etter om det er mer brød. Den fine tingen er at nå har jeg tid til å sette meg ned og spise frokost i ro og mak. Jeg kan koke meg havregrøt eller lage eggerøre og nyte litt serranoskinke på brødet. Dette føles som skikkelig luksus for meg. 

Mens jeg sitter der og spiser skriver jeg lister. Det er en ny «dagens liste» hver dag, og jeg kjenner jeg blir litt stresset om ikke lista inneholder minst 7-8 punkter. Et punkt for hvert gjøremål. Det kan være store gjøremål som f.eks. rydde kjellerstua (hvilket kan være et 3-4 dagers prosjekt), eller ganske enkelt huske å ta ut av oppvaskmaskinen eller ringe noen. Listeskriving kan være en fin ting. I tillegg til å være en påminnelse om det som må gjøres, ser det også ganske bra ut når man titter på lista på slutten av dagen. Og da kan lista gjerne ha økt på til 15-20 punkter. Jeg føler meg effektiv og flink, og den ryddige listen min synliggjør også for mine nærmeste ser at jeg er effektiv og flink. Målet er at en ting ikke bør skrives på lista mer enn 2 dager rad. Altså kan det overføres til neste dag én gang, men da må det også gjøres. Det er faktisk dette jeg er best på – planlegging. Det er det jeg liker å jobbe med. 

Jeg tenker at jeg gjerne kan ha det slik en stund. Kanskje i mange måneder. Også fryder jeg meg over alt jeg skal kunne få gjort på den tiden. Men så har jeg altså vært på dette spennende jobbintervjuet, og jeg følte at det var mye som gikk min vei der. Og får jeg denne jobben har jeg faktisk bare noen få uker igjen av friheten. Så her er det ikke rom for avslapning. Her må det handles og ordnes maksimalt før arbeidslivet igjen griper tak i meg og tiden min.  Ærlig talt er jeg mer sliten ved dagens slutt nå enn jeg var da jeg jobbet. Men det er sliten på en god måte. For jeg har jobbet for meg selv hele dagen. Min tid har gått med til å organisere hjemmet mitt, livet mitt og å stelle litt bedre med meg selv. På listene har det i tillegg til kjedelige ryddeoppgaver også stått viktige ting som «Gå tur!», «Barbere legger», «Venninnelunsj» og «Ringe venninne» og ikke minst «jobbintervju!». Ja, jobbintervju anser jeg nesten som ren terapi – spenningen i forkant, og det å sitte ned med nye og spennende mennesker, svare saklig og riktig på spørsmålene, stille de rette motspørsmålene og kjenne etter kjemi. Det er en utfordring som jeg har oppdaget at jeg liker på en eller annen slags bisarr måte. 

Men altså – denne fritiden er en gave til meg, og jeg må sørge for at jeg ikke sløser den fullstendig bort på ryddeoppgaver og husmorting har jeg bestemt. Morgendagens liste ligger allerede der og venter på meg. Men hva sto det egentlig på bunnen av dagens liste? Jepp, du har gjettet det! Det sto BLOGG! Intet er som en god plan, sier nå jeg.

4 responses to “Småhyper listeskriver

  1. Jeg er veldig glad for at du ikke sløste bort forrige fredag, i alle fall. 😉

  2. Det er jeg også. Det var veldig hyggelig. 😀

  3. Halloo de tre siste innleggene dine er knallbra.. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Det er hverdagene som er livet, det er sikkert, og morgenstundene er kaotisk her også.. Og ettermiddagene og kveldene og …helgene… Er det dette vi lever for???

  4. hverdagsprinsesse

    Du hadde fritid og jeg hadde sykemelding synkront i 5 dager, hvor jeg jobbet to av dem. Så besøk til folk som man ikke hadde sett på 100 år utgikk med høye kneløft. Beate skulle også besøke meg, men jeg tar dette helt på min kappe. Rastløsheten tok overhånd og jeg måtte tilbake på jobb. Jeg kjenne rmeg forresten veldig igjen i det du skriver, jeg hadde lang tid mellom denne jobben og forrige jobb. Skjønner ikke hvor den tiden ble av eller hva jeg gjorde.

    Spennende jobbintervju? Jeg kjenner sommerfuglene blafrer og planleggingsgenet bjeffer.

Legg igjen en kommentar

