Endelig hverdag!

Det har vært en deilig jul! Vi har spist godt, drukket godt og slappet skikkelig av. Ikke noe er som deilig ferie. Ja, litt selskaper har det jo også vært. Og det hele ble endelig avsluttet i går da vi feiret bursdagen til mannen min med familieselskap, Biff Stroganoff, Foccaccia med aioli og ikke minst brownies med is. Alt sammen er snaddermat spesielt utvalgt av mannen min. Og jeg hadde gleden av å lage alt sammen. Med tilhørende smaking og slikking av bolle. 

Men nå er heldigvis julekakeboksene så godt som tomme. Det samme er kjøleskapet. Og gårsdagens sjokk da jeg forsøkte å få på meg en bukse sitter fortsatt i kroppen. Riktignok viste det seg at det var feil bukse jeg prøvde, og at den ikke hadde passet på mange år. Men den riktige buksen var også trang. Det er vel straffen for slaraffenlivet og gi-beng-mentaliteten. Gårsdagens mesking bør derfor ha vært den siste på en stund for mitt vedkommende. Hører jeg ordet slanking? Jeg liker ikke det ordet for å være ærlig. Så da kaller jeg det bare noe annet. Jeg skal være mer forsiktig! Jeg skal tenke på kroppen min som ikke bare av skjønnhetsmessige årsaker har godt av å ta av seg litt vekt, men også av helsemessige årsaker. Har man diabetes 2 i familien så er det kanskje ikke det lureste å smaske i seg fet og søt mat i store mengder? 

Det er ikke kroken på døra for alt som er kos og hygge. Det er bare meg som innser at det er lov å tenke seg litt om før man åpner kjøleskap og matskap når blodsukkeret synker. Det skal være lov å ligge litt i forkant av det fordømte blodsukkeret og kanskje spise et eple eller et knekkebrød med leverpostei til faste tider slik at man unngår det dumme suget som er så vanskelig å kontrollere.

Nyttårsforsetter liker jeg forøvrig heller ikke. Men sannelig ser det ut som jeg har skissert et forsett her. Jeg skal begynne å logge inn på Vektklubben igjen. Jeg skal begynne å tenke før jeg stapper i meg. Jeg skal luske meg ned i kjelleren når ungene ikke er i nærheten og spille Wii Sports til svetten driver av meg. Og jeg skal møte sommeren bedre trent enn jeg var i fjor.

Legg igjen en kommentar

