Det kunne ikke blitt finere om jeg hadde planlagt det i detalj

Det er helgen jeg snakker om. Helgen på hytta i Viksfjord. Jeg tror nesten den kommer til å stå for meg lenge i et slags gyllent og vakkert lys. Ja, en ting var at været var så fantastisk. Det var virkelig fantastisk vær – og selvsagt gjorde det veldig veldig mye. Jeg fikk nesten mine vakreste barndomsminner pusset opp og forgylt.

Mens jeg satt der i solstolen på stranda i perfekt solskinn og akkurat passe avkjølende drag i lufta tuslet ungene rundt fornøyde og fisket krabber. Jeg hadde en kjempefin bok med meg – skrevet av en bloggvenninne og nettbekjentskap gjennom mange år. Det er en slik fin bok! Jeg tok mobilbilde av den mens jeg satt der og koste meg i sola.

30052009063

Mannen min gikk etterhvert og hjalp ungene med krabbefangsten. Jeg satt der og leste og innimellom tittet jeg opp og så ungene mine og mannen min drive på sammen. Og jeg ble varm i hjertet mitt og tenkte at jeg hadde verdens fineste mann og verdens fineste unger. Og sånn var min barndom også – med mamma som leste på stranda og pappa og oss ungene som fanget krabber. Og det var nettopp her på denne fine stranda som heldigvis er såpass ukjent at det aldri blir trengsel her. De fanget en kjempekrabbe også. Den aller største krabben jeg har sett bli fanget med krabbesnøre og hov.

DSCF3284DSCF3283DSCF3281

På kvelden hadde vi besøk og ble sittende ute på svaberget og se på sola som forsvant i havet. Vi drakk rødvin og hvitvin og lo masse. Slike enkle ting som gjør at man kjenner seg glad og lett i hele seg og at man lever.

DSCF3293

På hytta har man utedo. Og har man først drukket hvitvin må man opp i tidlige morgentimer for å tisse. Og selv det er vakkert. Trøtt som et dyr tumler man ut halvnaken i det første morgenlyset og får med seg både soloppgang og fuglekvitter. Man tar det inn i halvørska og vet at det er fint samtidig som man er glad for at en varm og god seng venter inne og at det er helg og lov å sove leeenge.

Bading ble det først på søndagen da vi bare skulle gå ned på brygga nedenfor hytta og fiske enda mere krabber. Jeg tar med mannen min og viser ham yndlingsbadeplassen min fra jeg var ung. Ungene er store og klarer seg fint mens vi runder hjørnet og går på den «hemmelige badeplassen». Der hopper vi uti i bare undertøy og tar en herlig svømmetur. Og vi sitter på svaberget etterpå og tørker i  ettermiddagssola. Og det blir selvsagt fanget enda mere krabber. Fine ungene mine. Selv tar jeg noen bilder før jeg setter meg på svaberget og leser mer i boka mi.

DSCF3311

3 deilige netter i hytteseng gjør en til et nytt menneske. Det er noe rart med hytteseng. Jeg har en kjempegod seng hjemme. Men på hytta sover jeg ekstra godt. Selv oppvasken går greit når man står og hører på radio og pludrer med mannen som tørker.

Nei, bedre helg skal man lete lenge etter. Jeg tror nesten jeg er blitt til en pinse-venn etter dette. 🙂

DSCF3335

Legg igjen en kommentar

