Drømmen om Santorini

Da datteren min var 3-4 år satt jeg og leste om Santorini. Det handlet om det store vulkanutbruddet som skjedde ca år 1625  før Kristus. Øya ligger nær to forkastninger, og når disse beveger seg oppstår jordskjelv og vulkanutbrudd. Utbruddet i 1625 gjorde at øya lå ubebodd i minst 300 år. Flodbølgen (tsunamien) kan ha vært opptil 100-200 meter høy og ødela blant annet hele det minoiske palasset i Knossos da den traff nordkysten av Kreta. Vulkanutbruddet må ha blitt hørt helt opp til Norge og man har funnet aske fra dette utbruddet så langt vekk som i California, Grønland og Island.

Etter utbruddet sank vulkanen i havet og av den tidligere sirkelformede øya lå det bare en halvmåne som omkranser en stor bukt. I bukta ligger det nedsunkne krateret – det største vulkankrateret i verden. Ca 83 kvadratkilometer land forsvant.

Artikkelen jeg leste spekulerte i om det var dette utbruddet som forårsaket de 7 landeplager i Egypt og forsøkte å forklare fenomenene på en populærvitenskapelig måte. Det finnes visstnok en film om dette «Exodus Decoded», og en nettside der man har gått tett inn på fenomenet. Jeg må innrømme at dette er spennende lesing selv også.

Uansett ble min lille datter veldig fascinert over denne historien, og siden snakket hun stadig om Santorini og om det store vulkanutbruddet. Hun satt i sanden og skapte sitt eget Santorini med byen ytterst på klippen, den store bukten og den halvmåneformede øya rundt. Vi regnet med at hun ville glemme Santorini, men hun gjorde aldri det. Santorini var den store drømmen.

I år tenkte vi at vi skulle oppsøke drømmen hennes. Hun er 10 år og syns fortsatt Santorini er fascinerende. Vi voksne var der en eneste dag på bryllupsreisen vår (cruise) og syntes det var et vakkert sted verdt å besøke igjen. Det er morsomt å glede en unge som blir så glad når man kunngjør den store nyheten. Jeg innrømmer at jeg gleder meg skikkelig selv.

I tillegg til å bade, spise deilig gresk mat og drikke god vin tenker jeg vi skal besøke byen Akrotiri . Såvidt jeg har skjønt er utgravingsstedet stengt, men museet i nærheten skal være fullt av fantastiske minoiske skatter. Akrotiri ble nemlig ødelagt av ovennevnte vulkanutbrudd, men men mye av veggmaleriene er bevart.

Man kan bare tenke seg hva som forsvant i havet den gangen. Det blir også spekulert i om delen av øya som forsvant i havet er det myteomspunne Atlantis.

Jaja. Dette er jo bare en ukes charterreise. Men jeg kjenner at jeg er glad for at datteren min har holdt fast i drømmene sine. For det gjør at jeg også får oppleve Santorini igjen. Hvis ikke hadde vi kanskje bare dratt på en helt vanlig tur til et helt vanlig sted. Nå får vi både badeferie og historisk sus. For ikke å snakke om vakker natur.

One response to “Drømmen om Santorini

  1. fant deg via Twitter..
    å, for en drøm det må ha vært å få realisert! Det må ha vært spennende og deilig.. 🙂

Legg igjen en kommentar

