Jeg er så glad jeg ikke er mann

I hvert fall i morgen. Når klassen til jentungen skal på såkalt «pappatur». På disse turene tar altså pappa’ene med seg barna og reiser på overnatting i telt. Helst på en øy ute i Oslofjorden.

Akkurat nå regner det vannrett. Det blåser og er ekstremt utrivelig der ute.

Selv skal jeg kose meg hjemme. Det vil si – en liten tur på kino med guttungen blir det nok. Sammen med en guttungekompis. Det kan jeg leve med. Og etterpå krølle seg sammen i en lun og varm stue, i en myk skinnsofa med TV’n på og godteri i skålen. Da skal jeg tenke på stakkar’ne som sitter ute på øya og forsøker å grille pølser på den fuktige engangsgrillen sin før de kryper ned i den fuktige soveposen for å sove. Alt mens de håper at teltet ikke blåser på sjøen i løpet av natta, og ikke minst at teltet er tett.

Høres jeg skadefro ut? Neida, langt ifra. Jeg er bare glad jeg ikke er pappa. For mamma’er drar ikke på telttur med ungene. Nei, mamma’er på vår skole har mammafester. Uten unger. Det er mye morsommere for mamma’er. Merkelig nok syns ungene at pappaturer er kulere enn mammafester, men jeg velger meg mammafest anytime framfor pappatur.

Legg igjen en kommentar

