Dødens akvarium

Jentungen fikk akvarium til fødselsdagen i november.

Instruksen var dyrebutikken var klar: vi skulle fylle akvariet med vann og kjemikalier som fulgte med, samt gjøre miljøet klart med grus og planter. Og etter 2 uker skulle fiskene flytte inn.

Da akvariet hadde stått der i en uke var jentungen nærmest desperat etter å få de første fisk. Så vi kjøpte noen «kamikaze»-fisk som kunne teste vannkvaliteten. Og fiskene klarte seg bra, de. To algespisere og et par sverddragere startet et nytt liv i vårt 63 liters akvarium. Navn fikk de etter alle kunstens regler.

Alt gikk bra en liten stund, så vi ble overmodige og utvidet befolkningen med noen guppier. De var alldeles nydelige og jentungen som hadde bursdagspenger i lomma gikk berserk i dyrebutikken og kjøpte seg guppier og en hel liten stim med småfisk. Det var da det begynte. Døden! Hver dag lå en ny fisk død på bunnen. De så ganske herjet ut også. Og jentungen gråt bittert for fiskene var gode venner og hadde fått ordentlige navn.

Til å begynne skjønte vi ikke hvorfor de døde, så vi kjøpte nye fisk for å erstatte de døde. Som også døde. Jeg tror vi har mistet minst 20 fisk i den store akvariedøden.

Lyspunktet var Sverddrageren Ninja som snart skulle føde. Jentungen løp hjem hver dag og sjekket hvordan Ninja hadde det. Og hun overtalte oss foreldre til å anskaffe «fødekar» for Ninja. En dag kort etter fikk Ninja 3 små yngel. Jentungen fisket yngelet opp i fødekaret. «Mamma’n må være sammen med ungene» sa mannen min. Og Ninja slapp til opp i fødekaret hun også. 30 minutter etter var Ninja alene i fødekaret. Det var bare ett sted yngelet kunne forsvunnet. Inn i magen til Ninja igjen. Glefs glefs.

Et par dager senere døde Ninja. Man kan jo stille seg spørsmålet om «overforing». Men hun var ikke like elsket som de andre. Hva slags mor spiser sine egne barn, liksom? Som straff ble liket skylt ned i do!

Vi satte i gang en drastisk kur etter råd fra en akvariemann. Masse salt i vannet og skru opp varmen. Det førte til at den siste algespiseren døde. Men Mollyene overlevde. Nå var det bare 3 mollyer igjen. Og de levde og de levde. Så da skiftet vi ut litt vann og skrudde ned varmen igjen. Og så kjøpte vi flere Mollyer. Seilfinnemollyer het de. Den største og flotteste hannen var svart med litt hvitt. Barna døpte ham til Barack Obama. Den flotteste hunnen kalte de Michelle Obama naturlig nok. Jeg er glad barna mine følger med i nyhetene og vet navnet på den amerikanske presidenten. Nå frykter jeg bare at Barack Obama dør, og at jeg blir møtt i døra med følgende rop «Barack Obama er død!»

Og man blir jo litt hektet. I dag var jeg hos kiropraktoren. Utenfor var det en akvariebutikk. Med stabile forhold i akvariet igjen fikk mor et spontant innfall og spratt inn i butikken. De hadde noen nydelige mollyer der. Lyrhaler het de. Vips hadde mor kjøpt et par lyrhaler og slang med et par flotte, røde sverddragere også. Med dagens temperatur ble posen med fisk pakket omhyggelig i avispapir. Og jeg stappet dem i vesken og lovte å kjøre rett hjem.

Gudskjelov at stakkarne overlevde turen hjem. For plutselig ringte mannen og ba meg dra innom verkstedet for å bytte lyspære. Og jeg gikk på bilsenteret og varmet mine fisk. Ut i bilen igjen og køen var massiv utenfor. Bilulykke med full uttrykning, og der satt jeg og bekymret meg for de stakkars fiskene mens jeg satt i kø.

Kanskje dødens akvarium skal blomstre opp. For nå har vi plutselig 3 «gravide» Mollyer. Og jentungen snakker lykkelig om den store «Mollyrevolusjonen». Og jeg frykter at Barack Obama skal spise alt yngelet. Jadda. Det blir nok fint.

2 responses to “Dødens akvarium

  1. Leve revolusjonen!

  2. Tilbaketråkk: Et palass verdig en tyrann « Frydefulle betraktninger

Legg igjen en kommentar

