Nei, nei, nei! Du får ikke lov til å få Facebook!

Etter å ha stått fjellstøtt på temaet hjemme i aldri så lang tid og sagt nei til Facebook har jeg gitt etter og gitt jentungen egen Facebook profil. Hun er 11 år og de fleste i klassen hennes var allerede godt i gang med Facebook. Jeg har brukt mye tid på å forklare for henne HVORFOR hun ikke kunne få egen Facebookprofil, men ungen er virkelig god til å argumentere. Det skal hun ha. Vel, som sagt hun fikk lov til å registrere seg på Facebook. Og jeg satte en haug med klausuler.

  • Jeg skal ha passordet hennes og kunne logge meg på om jeg ønsker det når som helst.
  • Hun skal være venn med meg slik at jeg skal kunne se hva hun skriver og hva vennene hennes skriver til henne.
  • Selv har jeg stilt inn slik at hun ikke skal kunne se mine oppdateringer. Jeg vil ikke at hun skal kunne se hva jeg skriver, eller hva mine venner skriver. Det er voksenprat, og selv om det ikke er støtende så kan det være vanskelig å forstå.
  • Hun skal ha en lukket profil, som bare venner skal kunne se.
  • Hun må spørre meg for hver applikasjon hun ønsker å bruke.

Jeg har kurset henne, og disse første ukene har vi klart oss kjempebra. Hun har spurt hver gang hun vil gjøre noe nytt, og godtatt mine svar. Én eneste gang har jeg bedt henne fjerne en statusoppdatering, og det var fordi hun skrev at hun syntes det var så deilig å være hjemme alene. Hun får ikke lov å skrive at hun er alene hjemme, og heller ikke skrive at hun skal reise bort.

Det er 13 års aldersgrense på Facebook. Men jeg tenker egentlig at det ikke gjør så mye at hun får en forsiktig start sammen med meg som puster nedover nakken hennes når det gjelder Facebook. Det blir litt skritt for skritt og hun vet at hun overvåkes. Om hun slapp til først som 13-åring så kanskje hun ville reagert på en annen måte og «boltret» seg i mulighetene som lå åpne, og ikke latt meg få lov til å veilede henne like mye.

Hovedønsket hennes var å ha mulighet til spill på Facebook. Og det er ”Restaurant City” som er kulest. Og guttungen på 8 sitter med store øyne og ser på alt det morsomme søsteren gjør der inne. Her om dagen kom han til meg med en tegning og sukket ”Når jeg blir 11 år og får Facebook, da skal jeg ha en restaurant som ser slik ut”. Og der hadde han tegnet på massevis av detaljer som hus, palmer, fugler og mennesker. Og midt i bildet lå restauranten som het ”Tyddes Pizzeria”. Den hadde hamburger-tak og pingvin som dørvokter. Vel, han får ikke Facebookprofil, ennå. Men gjett hvem som ble myk om hjertet og som har opprettet en restaurant som heter ”Tyddes Fastfood” på sin egen Facebookprofil? Og med en pingvin stående utenfor som dørvokter. (Pizzeria falt bort siden han ikke hadde pizza på menyen).

5 responses to “Nei, nei, nei! Du får ikke lov til å få Facebook!

  1. 13-aars-aldersgrensen til facebook er der bare pga en obskur amerikansk lov uansett…

  2. Her i heimen har vi hatt en litt annen vinkling til å la podene delta på facebook: http://olava.wordpress.com/2010/03/03/nar-verdener-kolliderer/

  3. Tilbaketråkk: Når verdener kolliderer « Olavas rike

  4. Hehe, søt historie, det med Tyddes pizzeria uten pizza!

    Vår 11-åring har ikke ytret ønske om Facebook ennå, hvis dte kommer snart kommer jeg til å følge samme retningslinjer for henne som du har satt opp for din. Så takk for hjelpen!:)

    16-åringen, derimot, er på Facebook. Jeg kan ikke passordet hennes og vi er ikke venner på Facebook. Men innimellom forlanger jeg å få se profilen hennes, og vi har hatt en grundig gjennomgang av hva hun kan gjøre der og hva ikke. Og hun får ikke ha bilder bortsett fra et uklart profilbilde, hun har strenge privacy-settings, får ikke legge til andre enn folk hun faktisk kjenner og får som hovedregel ikke ha applikasjoner. Dessuten er hun venner med flere av våre voksne familievenner, og noen av dem ville nok reagere hvis det foregikk noe negativt på siden hennes. Men hun er en pålitelig jente og som sagt tar jeg stikkprøver på siden hennes, så jeg er ikke så engstelig.

  5. Petter Martem Midttun

    Du er overbeskyttende, hva skal du med hennes passord? Kan du ikke heller se på profilen hennes via å logge innpå din egen? Du må jo vite at ALLE, uansett alder har et privat liv du må respektere! Det ser ikke ut som om du har forstått det 😉

Legg igjen en kommentar

