Jeg gleder meg så veldig

Det er sunt å glede seg. Folk som ikke gleder seg må ha det kjedelig. «Skal en tur jorda rundt, det er helt greit». De viser ingen begeistring eller entusiasme over hva som skal skje. Kanskje folk tror jeg overdriver når jeg gleder meg. Men jeg virkelig gleder meg til ting.

Jeg er akkurat ferdig med et helt fantastisk prosjekt i livet mitt. Det kan jeg sikkert skrive om en annen gang. Men jeg var redd for at jeg etter revyen «Helt Hinsides» skulle oppleve tomhet. Kunne man glede seg til noe etter å ha vært med på et så morsomt prosjekt? Joda. Det ble påfyll i gledessekken. Vi har kjøpt ny bil!

Er ny bil så morsomt da? Åh, det er kjempegøy! Vi snakker helt flunkende ny bil. Med nybilduft og plettfritt karosseri. Også er det ikke en hvilken som helst bil. Det er en EL-bil! En flott Nissan Leaf i rødt skal vi ha.

Dæven som jeg gleder meg. Jeg trodde jeg skulle glede meg i 33 dager til. Men i går fikk vi melding om at bilen ikke var forsinket men tvert imot flyttet frem i tid. Vi får den om 5 dager! Jeg mister altså 28 dager med glede-seg-tid. Men det får jeg nok leve med. For det vil gi flere dager frem mot sommeren der vi kan suse forbi køen i kollektivfeltet.

Jeg tror INGEN som ikke selv føler den køen på kroppen HVER BIDIGE DAG, kan forstå hvor jævlig det er. Det er kjempefrustrerende. Man vet ALDRI når man kommer til å være på jobb. Mandag er ille, tirsdag er verst, onsdag ligner på mandag, torsdag kan være lik onsdag, men noen ganger er det bedre. Fredag er den beste dagen helt klart.

Det fine er at vi er to sammen. Mannen min jobber rett i nærheten av meg. Så vi samkjører. Sammen sitter vi altså der i køen og ser på EL-bilene som suser forbi oss. Og vi har sett på dem lenge. Å gjøre noe så drastisk som å kjøpe en EL-bil satt langt inne hos oss begge. Men selv nølere som oss klarte til slutt å ta beslutningen. Det ble EL. Og ikke en hvilken som helst EL-bil, men den grommeste av de alle – Nissan Leaf.

Nå jubler vi hver gang vi ser en Nissan Leaf på veien. De er fortsatt ikke så mange, men det blir stadig flere av dem. Og hver dag sitter vi nå og sier at «Snart! Snart er det vår tur til å kjøre forbi køen!». At vi sannsynligvis kommer til å spare mellom 30-40000 kroner i bilutgifter (bompenger, diesel, årsavgift, parkering etc.) er bare en veldig fet bonus. Nå tenker jeg bare: hvorfor gjorde vi ikke dette før?

Diskusjonen rundt kollektivtrafikk gidder jeg ikke å ta her, men mine grunner for ikke å reise kollektivt fra hjemmet mitt til jobben min holder for meg – både tidsmessig og økonomisk.

One response to “Jeg gleder meg så veldig

  1. Fint med liv i bloggen. Og åmen sier at det er den fineste el-bilen.

Legg igjen en kommentar

