Save til minnebanken Ctrl+S

Det er fortsatt gode dager for familien på Kreta. I går kjørte vi den lille leiebilen til Falassarna Beach. Lite kunne jo toppe Elafonisis beach – trodde vi. Men fakta er at denne stranden var et veldig behagelig bekjentskap. Det var færre folk og like vakkert. Det var tilogmed rosa sand i strandkanten. Jeg lurer litt på – om man våkner hver morgen og ser utover et slikt fantastisk vakkert landskap – blir man da blind for det? Jeg kan jo ikke se meg mett. Det asurblå vannet, de sorte lavaklattene som ligger slengt utover – som om en kjempe hadde slengt rundt seg med lavagrøtskjeen sin og sølt rundt omkring. Den knallblå himmelen. Alt dette skal jeg leve på i høst og vinter når det er kaldt og surt. Det gjelder å ta bilder og trykke Ctrl+S i hukommelsen.

   
   
Det er jo ikke helt feil å sette seg for å spise lunsj med en slik utsikt heller. Bortsett fra at den tok vi inne siden det er fantastisk varmt her. Vi har brukt opp 3 flasker med solfaktor 30 og likevel er skuldrene røde og vi har alle fått lysere hår.

I går kveld var vi forresten ute og spiste med en annen norsk familie. De hadde en guttunge på to år og innbilte seg at de kunne få ham til å sove i vogna mens vi spiste. Vi tenkte vårt for ingen av våre har noensinne giddet å sove i vogna når det er fest og moro i nærheten. Det gadd visst ikke lille Herman heller. 

I dag var siste bildag og vi satte kursen østover. Mannen hadde ytret ønske om enda en krigskirkegård og klart vi måtte dit. Sist var vi altså på den tyske kirkegården – denne gangen var det de allierte sin. Det er ganske overveldende å se så mange graver samlet på et sted med unge menn som har dødd i løpet av en kort tidsperiode. Man blir så andektig og kjenner på det vonde når man går der og ser den pene kirkegården full av blomster og pent stelte graver. Over halvparten av gravsteinene tilhørte «ukjent soldat». Man samlet visst sammen kropper etter krigen fra rundt omkring på Kreta. 

   
   
  

Etter dette hadde jeg forferdelig lyst til å dra til et kloster jeg hadde lest om på Tripadvisor. Dessverre var ikke TripAdvisor og GPS eller Google Maps samarbeidsvillige så vi fant det aldri. Det vi imidlertid fant istedenfor var en liten strand. Og hva er vel mer naturlig enn å stoppe og innta stranda når temperaturen ligger på godt over 30 grader. 

Den var verken spektakulær eller fantastisk, men den var superfin likevel. Det samme glassklare vannet, lite bølger, asurblått og grønt i nydelig kombinasjon. Vi reiste til Kreta med to dykkermasker. Vi har ikke kjøpt noen ny, men vi har plutselig tre dykkermasker. Ingen av oss vet hvor den siste kommer fra, men det er kjekt at vi kan dykke alle på en gang. Alle bortsett fra den som til enhver tid må sitte på land og passe vesker og kameraer og slikt såklart. 

   

Rett ved siden av denne restauranten fant vi imidlertid en liten godbit. En bitteliten arkeologisk utgraving. Gammel minoisk ruin sto det. Det  var ikke mye å se, og definitivt lite informasjon. Men vi er jo slike som liker gamle ruiner og oldtid så det var jo helt greit likevel. Og først nå innser jeg at jeg glemte å ta bilde. 

Kvelden ble avsluttet på FISKESPA!!! Ungene tok det for noen dager siden og jeg erklærte at jeg nok aldri kom til å stikke mine føtter i noe slikt. Men ungene maste og skrøt og nysgjerrigheten tok overhånd. Så nå har også jeg forsøkt det. Det kilte noe helt utrolig. Jeg følte at fiskene ble superbegeistret over å få selskap av mine bein. 20 minutter med happy fisk og etterpå 10 minutter fotmassasje av meget dyktig dame. Det kaller jeg happy feet. Jeg kan gjerne gjøre det igjen – fotmassasjen altså. De fiskene er jeg ikke så sikker på.
 

Legg igjen en kommentar

