Dag 4 – Lediggang og forfall

Klokken ni er egentlig en perfekt tid å våkne på når man er på ferie. Ja, det syns jo jeg. Resten av familien er fullstendig uenig og mener at ti og elleve og opp mot tolv er vel så bra. Så det blir noen ensomme morgentimer på meg. I dag sto jeg opp og gikk ut i «hagen». Det er egentlig ikke noen hage, men en steinlagt plass med blomsterbed og hekk og ikke minst store palmer. De nevnte palmene hadde igjen dekket bassenget med små frø(?) som henger ned fra noen digre rakler i toppen av palmene. I dag tok jeg poolboy-jobben selv. Fulgte opp med å vaske opp og skrive blogginnlegget fra gårsdagen. Deretter var det ikke mulig å utsette lenger. Morgenbad i fred og ro. Lange seige tak frem og tilbake og kjenne at ro og harmoni omgir meg. Deretter kom de frem – først mannen, deretter jentungen og til sist guttungen som dukket opp da vi nesten var ferdig med frokosten.

Og deretter er det bare å si bade, sole seg, bade, lese bok, bade, sole seg, sove i skyggen, lese bok, bade, lage sangria, drikke, bade, spise pizza. Alle har nå svømt under vann fra den ene enden av bassenget til den andre. Jeg har kastet kontaktlinsene og går for briller siden guttungen gjør sitt beste for å dukke meg under stadig vekk.

SAM_0863.JPGVi har forresten utedusj. Den er så utrolig deilig. Og mye større og bedre enn innedusjen. At det kun er «kaldt» vann er jo bare deilig. Særlig når det kalde vannet bare er behagelig avkjølende. Apropos avkjølende tok vi oss en tur ned til sjøen i dag. Det er bare en kort rusletur ned til vannet, men vi har jo kost oss så mye her ved poolen at vi nærmest har glemt sjøen. Det var ikke noen strand vi kom ned til, men en steinete kystlinje med lavastein. Lavastein har den egenskapen at den er skikkelig vond å gå på og at den kommer i svære klumper. Vi ruslet langs kysten og det blåste skikkelig solgangsbris. Og så fant vi altså disse «kulpene» med sandbunn bak svære lavablokker. Bølgene brøt over og forsynte kulpene med friskt vann, men det var rolig akkurat der i kulpen. Guttungen og mannen kastet av seg t-skjortene og sko og var raskt uti. Deretter fulgte jentungen som måtte styre med bikinioverdel. Selv sto jeg trygt på land og passet kamera og sko. Jeg hadde nettopp dusjet må vite. Vannet var «badekarvarmt» – selv med bølgevann som jevnt og trutt kom inn.

SAM_0820.JPG

Litt lengre borte fant vi en sandstrand, men jeg er litt skeptisk til hvordan det er å gå ut der. Det ser ut som det var en del lava der også. Tilbake gikk vi gjennom flere boligområder. Flotte feriehus ligger på rekke og rad – nedstøvet og lukket. Overalt er det hus til salgs. Flere steder er byggeprosjekt forlatt halvferdig. Trist å se disse fine husene uten mennesker. Uansett – i morgen blir det strandhugg. Et eller annet sted. Bilen har stått i to dager. Det er på tiden at den får trille litt.

Tilbake fra gåtur hoppet guttungen i poolen igjen. Mannen ser på meg og sier at han vil bade naken. Guttungen ser forskrekket på ham før han retter blikket strengt mot meg. Du kan bare våge, mamma! Anstendig som jeg er hoppet jeg derfor uti med truse og BH mens mannen tydeligvis fikk lov til å være naken. Etter å ha badet 10 minutter ble jeg lei av å høre mannen lovprise nakenbading. Truse og BH ble slengt opp på kanten, og den bluferdige guttunger fikk enten stikke av eller tåle det. Han tålte det. Enda en fordel med privat pool noteres på blokka.

Siden jeg har lite å fortelle kan jeg ta opp en forargelig sak jeg hisset meg opp over her nede. Første dagen vi var ute og handlet skulle vi ha smør. Jeg er ganske nøye på at det skal være smør og ikke margarin. Blanding ala bremyk er greit, men slike lyse plantemargariner syns jeg er ufyselig. De smaker ekkelt og jeg vil heller spise brødskive uten smør fremfor å spise margarin. Når det skulle kjøpes smør tok jeg derfor ansvar selv – siden mannen min er en slik «gulost er gulost»-mann. Det sto BUTTER med store bokstaver og siden vi hadde dårlig tid tok jeg den med engelsk tekst som tydelig stavet BUTTER. Den smakte imidlertid plantemargarin! Og da oppdaget jeg at produktet het «I can’t believe it’s not BUTTER». Den første teksten altså i små bokstaver og butter med store bokstaver. En smarting hadde til overmål satt prislappen oppå NOT bare for å lure uskyldige turister (det er jeg temmelig sikker på). Man kan altså ikke stole på noen! Snøft.

SAM_0765.JPG

One response to “Dag 4 – Lediggang og forfall

  1. Du skriver så bra, Ingunn, morsomt å lese 🙂

Legg igjen en kommentar

