Dag 8 – Blåtur – faktisk en orgie i blått

Det er jo blått og hvitt som er de greske fargen. Og da tenker man fort på byen Oia på Santorini. Det er stort sett der motivene på de greske postkortene blir hentet. Der er hele byen stort sett malt i hvitt og den blåturkise fine fargen vi alle kjenner. Jeg vet for jeg har nemlig vært der – for flere år siden. Jeg tok bilder som var så fine at jeg ikke kunne tro at jeg selv hadde tatt dem.

I dag skulle vi på blåtur – det vil si at vi hadde bestemt oss for å kjøre østover og se hva vi fant på veien. Og det må sies å være en fulltreffer av en blåtur. Først fant vi Cavo Greco – eller Cape Greco som er en nasjonalpark på tuppen av den greske delen av Kypros. Visstnok skal det ifølge lokale legender også bo et sjømonster der. I så fall har det sjømonsteret valgt seg et vakkert sted å leve. Det som åpenbarer seg er et så blåturkis hav at man egentlig ikke kan forestille seg det. Det er en orgie for øynene og man lurer på hvorfor ingen har klart å lage klær i den fargen. Om noen klarer det så kjøper jeg! Fotoapparatet fikk kjørt seg mens vi klatret rundt på lavaklippene. Ja, det er fandens lavastein igjen – noe dritt å gå på og helt forferdelig å ripe seg opp på.

Jeg tror «Den Blå lagune» finnes på veldig mange steder i Middelhavet. Her var tydeligvis også en blå lagune. Å som jeg skulle ha hoppet uti det blå. Det var bare altfor ubehagelig å komme seg ned til vannet at vi ga opp. Varmt var det også. Sola stekte på kroppen og ikke minst på toppen. Så etter å ha tatt masse bilder og tatt inn så mye vi klarte i vårt eget minne dro vi videre.

Susie

Ikke lenge etterpå oppdaget vi nedkjøringen til Konoss beach. Den hadde jeg hørt om i Tripadvisor. Nr. 1 strand i området. Dit dro vi ned. Ikke så veldig langt ned fordi parkeringen var ganske høyt oppe. Så var det å gå ned til stranda langt der nede. Har jeg nevnt at det var varmt? Supervarmt! Altfor varmt. Men ned kom vi og solstoler fikk vi leid enda det var en bitteliten strand sånn egentlig.

konoss

Så var det bare å vasse ut i det blåblå. Vannet holdt alle farger av blått, turkis og grønt. Herreguud så vakkert. Som å være i et postkort. Vannet var temmelig varmt, men likevel avkjølende etter den marsjen ned bakken. Inni bukta der denne stranda lå var det altfor lite lufting og vind. Det kokte på stranda. Det var nesten ikke mulig å være der uten å bade. Så etter et par timer med intens bading i skjønnhet tok vi til vettet og begynte klatringen opp igjen. Kun avbrutt av en pause for å drikke. Mannfolkene var hissige begge to. Det var for varmt. Og de hadde ikke spist på en stund. Blåturen sluttet der. Forslag om å spise på en taverna ble bryskt avslått av jentungen som MÅTTE dusje saltvannet ut av hud og hår. Jeg støttet henne og klarte å sikre meg utedusjen først. Mannen orket ikke å vente på dusjen og spratt rett i poolen med saltvannshud og det hele.

Mens vi var borte hadde maintenance vært innom etter at jeg hadde sendt en klage. Og det var enda bra fordi i går kveld ramlet vi rett gjennom senga. Og nei, det var ingen aktivitet fra vår side som utløste dette, kun legge seg pent i senga. Brak! Der datt hele sengebunnen ut og mannen som hadde rukket å legge seg ramlet rett i gulvet sammen med madrassen. Vi demonterte og monterte og fant at den senga var elendig både i konstruksjon og soliditet. Resten av natten var det så vidt vi våget å snu oss av redsel for å falle igjen. Ikke tro at det er noe verktøy av noe slag her i huset slik at vi kunne fikset selv. Men nå er sengebunnen forsvarlig skrudd fast i sengerammen. Rart den ikke var skrudd fra før sier nå jeg. I det hele tatt har det vært litt småtteri. En av de første dagene sto guttungen med dørhåndtaket til baderomsdøra (skyvedør) i hånda. Det bare knakk rett av. Og så ramlet en av skapdørene (overskap) på kjøkkenet av da jeg skulle åpne det. Og den døra var jækla tung – særlig når høyrearmen lider av tennisalbu! Men helt greit å slippe å få den i hodet eller på stortåa.

Etter dusjing og massivt væskeinntak var vi klare for Ayia Napa. Vi skulle på restauranten Sage – nr. 3 av 199 på rankingen til Tripadvisor. Den innfridde på alle måter. God mat, eksellent service, behagelig temperatur, live pianomusikk – og doene fikk 8 poeng. Siden Tripadvisor bare går til 5 så fikk de 5 av meg. Hovmesteren tok oss i hånda da vi gikk. Og da jeg fortalte at jeg hadde gitt 5 stjerner så ble det high five. Mens vi snakker om god smak – du verden så mange mennesker med dårlig smak og oppdragelse som tusler rundt i gatene her i Ayia Napa. I min verden er det helt ugreit å gå i bikini på gata. Eller for den saks skyld i speedo. Vi fikk også med oss en kar som viste frem hele stellet sitt på åpen gate – muligens en feiltakelse, men hvem går rundt med et minimalt lendeklede på gata liksom? Og hva er greia med tilsynelatende voksne mennesker som går rundt med T-skjorter med påskriften Fuckin’ Ayia Napa?

fuckin napa

Mannen var ganske stressa etter middagen. Det er semifinale i fotball-EM. Tyskland mot Frankrike. Det var mye folk ute i gatene som stengte for oss der vi gikk mot bilen. Da vi endelig kom til bilen var det vanskelig å komme ut av parkeringsplassen på grunn av all biltrafikken. I det hele tatt. Vi kom 10 minutter for seint til avspark. Og det går visst ikke så bra for Tyskland. Dommeren er en idiot eller noe.

Legg igjen en kommentar

