Skremmemeldinger og avreiseangst

Jeg tror egentlig ikke jeg liker avreiser. Det er en erkjennelse som jeg endelig kan innrømme nå som jeg har blitt voksen. Avreise er oppbrudd. Det er rydding og pakking og forberedelser. Det er ikke det at jeg ikke behersker disse tingene. Snarere tvert imot er jeg egentlig veldig god til nettopp rydding, pakking og forberedelser. I flere dager før avreisen – som var i går – gikk jeg og telte over passene våre. Med fjorårets kaotiske avreise friskt i minne, med den ekstremt stressede situasjonen der passet mitt ikke var der det skulle, den ville letingen gjennom huset, den vonde erkjennelsen av at det var borte og den hyperstressede turen til politikammeret på avreisedagen for å skaffe nødpass. Alt det der vil jeg ikke ha noe av flere ganger. 

Ikke hjalp det med omtalen av Norwegian heller. I år som i fjor skrev pressen om innstilte flygninger, forsinkelser, bagasjebånd på Gardermoen som ikke virket og ferier som gikk i vasken i nødpasskøen. Allerede tidlig i mai meldte Norwegian at de hadde satt bort flygningen vår til et helt ukjent flyselskap – Small Planet Airlines. Omtalen av dem på nettet var ikke betryggende. De var fra Litauen sto det, de drev med «øvelseskjøring» med uerfarne piloter som ønsket seg flytid og som var villige til å betale godt for å få det. De var også kjent for mye forsinkelser. Jaha. Men jeg var struts og håpet det skulle gå bra. To dager før avreise kom den neste SMS’en fra Norwegian. Jeg får opp bare den første linjen på varselet. Det står «We are sorry to inform you….». Fullstendig unødvendig å si at jeg så ferien gå fløyten inntil jeg fikk åpnet og lest videre. OK. De vil ikke servere mat og drikke på flighten vår. Men da går den vel fortsatt. Selve avreisedagen kommer en til. «We’re sorry to inform you» – de kan ikke ta imot kontant betaling for kjøp ombord. Hvilke kjøp? De skal jo ikke servere noe? 

Endelig kom vi oss i bilen – kun 20 minutter for seint. Gardermoen here we come! Og alt går på skinner. Vi får parkert på EL-bilplass som jeg har forhåndsbestilt for lenge siden. Norwegian sender enda en skremmemelding mens vi står og venter på bussen. Den starter like skremmende som de andre «Due to technical difficulties» – det er problemer med bag-drop så de anmoder oss om å komme tidlig. Hvorfor må de innlede alle meldingene slik at jeg tror de kansellerer flighten vår!!! 

På Gardermoen er det travelt. Det er ikke bare oss som skal avgårde åpenbart. Men familien sklir gjennom bag-drop og sikkerhetskontroll. Riktignok blir to av oss plukket ut til kroppsvisitering, like irriterende hver gang. Denne gangen gikk jeg barbeint fordi skoene mine hadde laget kvalm sist. Denne gangen er det en glidelås på buksebeina. Det var fullt overalt og ingen steder å sette seg så vi skled ned langs veggen utenfor toalettene der det var litt gulvplass. 

Jeg ble aldri overrasket da det kom «Go to Gate» og det ikke fantes noe fly på gate. Selvsagt var det ikke fly. Jeg har jo allerede malt fanden på veggen med alle denne Norwegian-angsten. Sånn rundt avreisetid dukket endelig flyet opp. Lenge før Avinor og Norwegian oppdaterte skjermene sine så skjønte jeg at det kom til å bli forsinkelse. Men greit nok. Det var en 40 minutters tid. Ikke noe å klage på. Og flyturen gikk som en drøm. Hellas er målet og vi  har leid en ferievilla på øya Lefkada som ligger rett  utenfor fastlandet (faktisk kjører man ut på øya på en flytebrygge!)

Jeg hadde også bestilt flyplasstransfer på forhånd. Også her fungerte systemet og en gresk sjåfør sto klar med et skilt med navnet mitt på. Vi fikk en svær minibuss for oss selv. En rar norsk dame lurte på om hun kunne få sitte på. Hun spurte ikke engang hvor vi skulle. Men nå var det jo slik at jeg hadde forhåndsbetalt for fire personer – og ikke fem. Det var helt Syden-mørkt da vi kom ut av terminalen. Sjåføren pratet i vei og var en slik hyggelig fyr som snakket om tøffe tider og arbeidsløshet og depresjon. Mannen min er en bløthjertet person som hentet fram en tier (Euro) bare fordi han syntes det var så ille. Verten vår møtte oss i byen på moped og kjørte foran til huset vi hadde leid. Da vi kom frem hørte vi brølet fra bølgene på avstand. Det luktet Hellas og sommerlykke. Og huset svarte helt til forventningene pluss litt til. 


Spiros – vår husvert hadde knapt forlatt huset før guttungen skiftet til badebukser og spratt i poolen. Nattbading var noe vi innførte i fjor – den første gangen vi leide hus med basseng. Han måtte riktignok bade alene for resten av familien var mer motivert for soving enn bading. Siden vi har kommet så seint så er det liten vits i å gå ut og lete etter restaurant. Men igjen er planleggingen på topp. Bagasjen vår var tung av en grunn. Jeg hadde med middag til første kvelden, samt frokost til første morgen. Ingen kulinariske opplevelser, men god mat som smaker når man er sulten. 
Men så er det morgen og man våkner SOM ALLTID litt frossen og kald fordi airconditionen er for kald. Mannen og jeg har måttet dele dobbeltlaken – noe ingen av oss setter så veldig pris på. Men i den kjølige natten ligger vi og stjeler varme fra hverandre fordi vi er så frosne. Men ute er det varmt og deilig. Noen geiter mekrer fra jordet tvers over veien, og lyden fra bølgene og noen insisterende haner er alt man hører. 

Kvinnen som liker å forhåndsbestille har i år bestilt sykler til hele familien. De skulle leveres til villaen den første morgenen og igjen fungerer systemet. 4 flotte sykler med kurv og bagasjebrettet blir levert på døra. Så etter frokost setter vi kurs for byen og forhåpentligvis et supermarked. 

Kanskje det er fordi jeg ikke liker avreise at jeg er så god til å planlegge og ordne. Så det skal bli minimalt med overraskelser og ubehag på avreisedagen. Jeg tror kanskje det. 

2 responses to “Skremmemeldinger og avreiseangst

  1. Karin Solberg Gulliksen

    Som alltid en god skribent👍🏼❤️ Morsom lesing🌹

  2. Som alltid er det innholdsrikt og underholdende å lese reisebloggen din 😎. Ønsker dere flotte opplevelser og nydelig ferie ferie videre👍. Klem og suss

Legg igjen en kommentar

